Jak podkreśla prezes warszawskiego metra Jerzy Lejk, procedura już trwa. Żeby przystąpić do odbiorów zewnętrznych, trzeba dokonać odbiorów technicznych wewnątrz, czyli między wykonawcą a spółką Metro Warszawskie.
- Już stworzono zespół roboczy, żeby opracować odpowiednią procedurę - wyjaśnia prezes Lejk.
Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy: budowa metra zakończy się we wrześniu, ale odbiory nie zależą ode mnie.
Źródło: TVN24 Biznes i Świat/x-news
Koniec budowy przewidziany na wrzesień
Wykonawca do tej pory nie zgłosił żadnych kłopotów i opóźnień więc zgodnie z harmonogramem II linia metra powinna być gotowa z końcem września, wyjaśnia wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski. 5 lipca minie 3 lata od rozpoczęcia prac budowlanych na II linii metra.
- W tej chwili prace są zaawansowane na tyle, że satysfakcjonują władze miasta - mówi wiceprezydent.
- Nie ma żadnych informacji, żeby termin zakończenia budowy, czyli 30 września, nie został dotrzymany - dodaje Michał Olszewski.
Stacja Dworzec Wileński otwarta dla zwiedzających
Stacja Dworzec Wileński, którą dziś mogli odwiedzać warszawiacy ma 13 wejść i największą w metrze galerię handlową. Perony są usytuowana na głębokości 13 metrów, mówi Maciej Żuchowicz z AGP Metro.
- Stacja Dworzec Wileński jest dobrze skomunikowana, jest blisko stacji kolejowej, na stacji jest 12 wind, a do tego wybudowano tory odstawcze i tutaj pociągi będą kończyły swój bieg i będą zawracały - wyjaśnia Żuchowicz.
Stacja Dworzec Wileński znajduje się na Pradze Północ, pod skrzyżowaniem ulic Solidarności i Targowej.
W sobotę na drugiej linii metra, po raz pierwszy pojawili się pasażerowie. Kolejką, w ramach testów, pojechali stołeczni urzędnicy i dziennikarze. Podróż rozpoczęła się na stacji Rondo Daszyńskiego, a zakończyła się na stacji Rondo ONZ.
Źródło: TVN24/x-news
Przetarg na kolejne stacje prawdopodobnie po wakacjach
Jerzy Lejk poinformował, że prawdopodobnie po wakacjach, czyli mniej więcej w terminie zakończenia budowy odcinka centralnego, będzie mógł zostać ogłoszony przetarg na budowę kolejnych sześciu stacji II linii metra.
Lejk podkreślił, że projekt budowlany dla kolejnych sześciu stacji - trzech na lewym i trzech na prawym brzegu Wisły - jest już gotowy. Dodał, że stosowną uchwałę rada miasta podjęła 26 czerwca.
- Jest skończony projekt budowlany dla tych 6 kilometrów. Jeżeli wszystkie sprawy administracyjne będą gotowe, będziemy przystępowali do ogłoszenia postępowania. Czekamy tylko na formalne możliwości - powiedział.
Centralny odcinek drugiej linii metra połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Będzie mieć siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód będą to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".
Pociągi mogą być steowane automatycznie
Na drugiej linii pociągi są technicznie przystosowane do automatycznego sterowania - bez udziału maszynisty.
- Ten system pozwala na to, że można wykonywać szereg manewrów bez udziału maszynisty - jeżdżenie po torach odstawczych, zawracanie, hamowanie, uruchamianie. Jest to potrzebne po to, żeby wykonywać techniczne manewry, na przykład wtedy, kiedy maszynista ma przerwę. Wówczas dyspozytor z centrum na Kabatach ustawi pociągi w takie sekwencji, w jakiej potrzeba - powiedział prezes Metra Warszawskiego.
Lejk zaznaczył, że pasażerów będą jednak wozić pociągi kierowane przez maszynistów, którzy będą mieć nad nimi pełną kontrolę. W przypadku błędu człowieka pociągi będą jednak reagować automatycznie.
Według ostatnich zapowiedzi do roku 2019 mają być gotowe po trzy stacje na wschód od odcinka centralnego - "Szwedzka", "Targówek 1" i "Targówek 2" i na zachód - "Wolska", "Moczydło" i "Księcia Janusza". W 2022 r. ma zakończyć się budowa trzech ostatnich stacji na prawym brzegu Wisły: "Zacisze", "Kondratowicza" i "Bródno", a także dwóch kolejnych na lewym brzegu: "Wola Park" i "Powstańców Śląskich".
Budowa nowych stacji ma kosztować 8 mld zł.
IAR/PAP, awi