Polskie firmy starają się korzystać z tych możliwości na coraz szerszą skalę, ale to co najlepsze – jeszcze przed nami. – Coraz aktywniejsze są polskie przedsiębiorstwa reprezentujące sektor turystyczny, wyposażenia wnętrz czy biżuterii, mówi Pieczonka.
Dotychczas w eksporcie do Chin dominowały surowce i maszyny
Pytany, jakie polskie produkty mają największe szanse na chińskim rynku odpowiada, że przez wiele lat nasz eksport był bardzo tradycyjny, o profilu surowcowo-maszynowym.
Jak Chińczycy polowali w Szanghaju na polskie firmy komputerowe
Chińczycy chcą dobrej i bezpiecznej żywności
– I nadal eksportujemy na ten rynek dużo miedzi, nawozów, maszyn dla sektora energetycznego i górniczego, ale coraz więcej pojawia się wysoko przetworzonej żywności – mówi Pieczonka. Szczególnie w ostatnim czasie Chińczycy zaczynają przywiązywać coraz większą wagę do bezpiecznej i dobrej jakościowo żywności. Dlatego, jak podkreśla, polska żywność może stanowić bardzo istotny element naszego eksportu.
Polska żywność dostępna w Szanghaju w Tesco i w pierwszym polskim sklepie
Polskie produkty docierają do tutejszych sklepów poprzez sieci globalne – takie jak Tesco czy Carrefour. Od kilku tygodni działa w Szanghaju polski sklep detaliczny.
Polacy to artyści
Polacy postrzegani są w Chinach jako artyści, stąd duża szansa dla produktów związanych z rękodziełem. Takim największym przebojem jest polska biżuteria z bursztynu. Coraz więcej widać w chińskich sklepach polskiej ceramiki i szkła.
Wielki polski przebój – jachty i katamarany
Pieczonka zwraca uwagę, że przebojem stają się polskie jachty, są już podpisane pierwsze kontrakty na dostawę z Polski katamaranów.
Chinki dostrzegły też polskie kosmetyki.
Zaczyna się rozwijać turystyka targowa
Coraz większe znaczenie ma turystyka, w tym turystyka targowa. Coraz więcej Chińczyków jeździ do polski na targi. Stąd jak zauważą Pieczonka, na pewno z życzliwym przyjęciem spotkałaby się oferta LOT-u, który myśli o uruchomieniu połączenia z Szanghajem.
Jak zauważa, przyszłość i rozwój rozwoju współpracy gospodarczej z Chinami zależy już nie tylko od wielkich firm, które w Państwie Środka już są, ale od małych i średnich przedsiębiorstw. Stąd poleca portal gochina.gov.pl, wydziały promocji przy konsulatach w Pekinie i Szanghaju.
Sylwia Zadrożna