Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Michał Przerwa 16.10.2014

Jak branża spożywcza radzi sobie z kryzysem?

Branża spożywcza należy w Polsce do najlepiej rozwijających się i najnowocześniejszych nie tylko w Europie, ale także na świecie. Co do przyszłości producenci wykazują ostrożny, ale jednak optymizm. Niemniej obecnie przeżywają dość trudny czas.
Jak branża spożywcza radzi sobie z kryzysem?Glowimages/East News
Posłuchaj
  • Branża spożywcza należy w Polsce do najlepiej rozwijających się i najnowocześniejszych nie tylko w Europie, ale także na świecie. Co do przyszłości producenci wykazują ostrożny, ale jednak optymizm. Niemniej obecnie przeżywają dość trudny czas /Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
Czytaj także

Rosyjskie embargo dotknęło wszystkich. - Także tych, którzy do Rosji nie eksportowali - mówi Tomasz Łączyński - prezes Zakładów Mięsnych Pekpol z Ostrołęki. - Zakłady muszą sprzedać surowiec, bo jest nadwyżka. I spadły im obroty w granicach 10-20 proc - dodaje.

Sytuacja eksporterów jest skomplikowana. Tak eufemistycznie ocenia Janusz Rodziewicz - prezes Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP. - W najbliższym czasie nie przewiduję jakiejś znaczącej poprawy, a tylko szukania nowych rynków. Dobrze się stało, że jest szansa na nowym program promocyjny z unijnym dofinansowaniem - twierdzi.

Polscy producenci potrafią być ekspansywni.  - Jesteśmy obecni na wielu zagranicznych rynkach i zaczyna się zmieniać mentalność szefów naszej branży - opowiada Tomasz Łączyński. Przykładem mogą być wchodzące szturmem na polski rynek cieniutkie kabanosy. Jednak nasz przebój eksportowy od lat pozostaje ten sam. To kiełbasa krakowska sucha.

/Aleksandra Tycner, mp/