Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 08.12.2014

Opłata recyklingowa do likwidacji. Polskę zaleje fala używanych samochodów?

Czy Polskę zaleje fala używanego szrotu z Europy? Resort środowiska przygotował projekt nowelizacji ustawy o recyclingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.
W Polsce mniej więcej co drugie auto jest złomowane w miejscach, które do tego nie są przeznaczoneW Polsce mniej więcej co drugie auto jest złomowane w miejscach, które do tego nie są przeznaczoneGlow Images/East News
Posłuchaj
  • O projekcie nowelizacji ustawy o recyclingu pojazdów wycofanych z eksploatacji mówił w radiowej Jedynce gość Porannych rozmaitości: Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego /Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
Czytaj także

Zgodnie z nim od lipca 2015 roku zostanie zniesiona pięciusetzłotowa opłata recyklingowa. Musieli ją płacić właściciele komisów samochodowych oraz osoby prywatne importujące używane auta przed ich rejestracją w Polsce na rzecz przyszłego ekologicznego złomowania pojazdów.

Bardzo duża szara strefa

Zapowiadanymi zmianami prawa nie jest zachwycony Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

- Opłata recyklingowa została wprowadzona prawie 12 lat temu, 4 lata temu Komisja Europejska powiedziała, że ta opłata nie jest zgodna z przepisami unijnymi, stąd prace rządu nad nowym kształtem ustawy. Jedną z propozycji rządu było to, żeby po zlikwidowaniu 500 zł opłaty wprowadzić mechanizm, który będzie zachęcał ostatnich użytkowników pojazdów do oddawania samochodów do legalnych stacji zbiórki. Rozwiązanie miałoby polegać na tym, że przy rejestracji pojazdu byłaby pobierana opłata depozytowa w wysokości 400 zł, która byłaby następnie wypłacana ostatniemu użytkownikowi samochodu – wyjaśnia Jakub Faryś. – W Polsce mamy do czynienia z bardzo dużą szarą strefą przerabiania pojazdów. Co najmniej co drugie auto jest rozbierane w miejscach, które do tego nie są przeznaczone. Należy zatem podjąć działania, które spowodują, że ta szara strefa zostanie zmniejszona – dodaje ekspert.

Zwolennicy nowelizacji: koniec haraczu

Zwolennicy tej nowelizacji twierdzą, że dzięki KE w Polsce nastąpi koniec recyklingowegoharaczu.

- Innym wyjściem, niż wprowadzenie opłaty recyklingowej, byłaby ściślejsza kontrola państwa i większe przestrzeganie prawa w zakresie recyklingu pojazdów, kontrolowanie tych miejsc, które prowadzą nielegalny demontaż. Niestety państwo w tej materii jest niesprawne. Konieczne są mechanizmy, które tę szarą strefę zlikwidują – podkreśla Jakub Faryś.

Bez wpływu na rynek używanych aut w Polsce?

Zniesienie opłaty recyklingowej nie powinno znacząco wpłynąć na sprzedaż nowych i używanych samochodów w Polsce.

- Nie oczekiwałbym gwałtownego zwiększenia się ilości bardzo starych samochodów, bo jeżeli ktoś był zdecydowany na zakup auta, to 500 zł nie będzie kwotą, która zdecyduje o tym, czy ktoś kupi taki stary samochód czy też nie – uważa Jakub Foryś.

Likwidacja opłaty recyklingowej zmniejszy wpływy Skarbu Państwa o około 350 mln zł rocznie.

Błażej Prośniewski, awi