Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 15.09.2015

Koniec z chaosem reklam. Gmina na nich zarobi i je uporządkuje

Od 11 września gminy mogą wydawać uchwały dotyczące opodatkowania reklam. To jedno z narzędzi, dzięki któremu powinien stopniowo znikać chaos w przestrzeni publicznej.
Posłuchaj
  • Czy nowe ustawy, umożliwiające gminom wydawanie uchwał dotyczących zasad posadowienia orz pobierania opłat za reklamy uporządkują "reklamowy bałagan" , zastanawia się w Polskim Radiu 24 Michał Rylski, redaktor rachunkowości budżetowej w wydawnictwie Infor./Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.

-  Regulacje wynikają z ustawy krajobrazowej  - mówi Michał Rylski, redaktor rachunkowości budżetowej w  wydawnictwie Infor.

Jak podkreśla, ustawa daje gminom narzędzie umożliwiające uporządkowanie reklam na ich terenie.

Jedna ustawa umożliwia określenie zasad sytuowania reklam na terenie gminy...

̶  Jednym z nich jest możliwość wydania uchwały dotyczącej zasad i warunków sytuowania obiektów tak zwanej małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń - mówi.

...druga ustawa wprowadza opłaty za reklamy

̶  Inna ustawa wprowadza opłatę reklamową, która też ma być narzędziem porządkującym obecny bałagan reklamowy – mówi Michał Rylski. Jak podkreśla, obie ustawy są ze sobą związane.

I zasada jest taka, że ustawa krajobrazowa nadaje gminom prawo określenia warunków i zasad sytuowania reklam, natomiast ustawa wprowadzająca opłatę reklamowa sprawia, że gmina ma możliwość wydania uchwały, prowadzające te opłaty.

Ustawa określa maksymalne stawki za reklamy

̶ Opłaty z reklam zasilą budżet gmin. Są zryczałtowane - maksymalna za posadowienie reklamy wynosi 2,50 zł za dzień. Jest też stawka za powierzchnię i wynosi ona 20 groszy za metr kwadratowy - mówi Michał Rylski. Jak jednak zaznacza, to są stawki maksymalne, gminy mogą je zmniejszać.

Jak wylicza, za 15-metrowy bilbord gmina może uzyskać w ciągu roku – za posadowienie i powierzchnię - 1995 zł.

Ta sama nowelizacja, która wprowadza opłaty  reklamowe, wprowadza także reżim dotyczący pojęcia reklamy i opłat za nie w tak zwanym pasie drogi. Ich jest najwięcej i są najbardziej inwazyjne - podkreśla Michał Rylski.

Aleksandra Tycner, jk