Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 19.11.2015

PROW 2014-2020: wsparcie konkurencyjności polskiego sektora rolno-spożywczego

Zdaniem ekspertów polski sektor rolno-spożywczy mimo osiągnięć na wspólnotowym rynku i rynkach pozaunijnych, wymaga ciągłych starań i zabiegów, aby mógł sprostać międzynarodowej konkurencji. Ma w tym pomagać unijne wsparcie, przy czym jego warunkiem jest często wprowadzanie działań na rzecz innowacyjności.
Posłuchaj
  • O wsparciu konkurencyjności polskiego sektora rolno-spożywczego mówiła w „Porannych rozmaitościach” radiowej Jedynki: Marzena Trajer, dyrektor Biura Analiz i Programowania w Agencji Rynku Rolnego (Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Dotychczas nasze przewagi konkurencyjne były efektem wysokiej jakości  produktów, ale też niższych kosztów pracy oraz niższych cen surowców i energii. Dlatego konieczne jest poszukiwanie nowych źródeł przewag konkurencyjnych o charakterze organizacyjnym i technologicznym. Zwraca się przede wszystkim uwagę na zrównoważenie siły rynkowej wszystkich ogniw, a więc rolnictwa względem przetwórstwa, czy przetwórstwa względem handlu, a także na związaną z tym konieczność integracji poziomej, a więc tworzenie grup producentów rolnych, ale również organizacji producentów w przemyśle rolno-spożywczym.

- Jest to również podstawą do podjęcia energicznych działań na rzecz rozwijania niezbędnej w tej sytuacji innowacyjności - podkreśla Marzena Trajer, dyrektor Biura Analiz i Programowania w Agencji Rynku Rolnego. - Wymaga to otwarcia się na współpracę między różnymi ogniwami procesu produkcyjnego, a także z ogniwem dystrybucji produktów rolno-spożywczych. Do współpracy musi być włączony jeszcze bardzo ważny partner, a mianowicie  jednostki naukowo-badawcze - dodaje ekspertka.

Wdrożenie działania "Współpraca" powierzono ARR

Zadania do realizacji w tym obszarze powierzono Agencji Rynku Rolnego. Jest ona podmiotem wdrażającym działanie "Współpraca", w ramach  Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Działanie ma na celu wspieranie tworzenia i funkcjonowania Grup Operacyjnych na Rzecz Innowacji, a także wdrażania w życie   przez te grupy, projektów prowadzących do opracowania rozwiązań w zakresie  tworzenia nowych produktów, praktyk, procesów i technologii.

Nowe formy marketingu

Chodzi też o nowe formy marketingu w sektorach: rolnym, spożywczym i leśnym.

Wsparcie na takie  działania otrzymają Grupy Operacyjne na Rzecz Innowacji.

- Beneficjentami będą grupy utworzone przez co najmniej dwa różne podmioty: rolników lub ich grupy, właścicieli lasów, naukowców, jednostki naukowo-badawcze, przedsiębiorców z sektora rolno-spożywczego lub przedsiębiorców z sektorów   działających na rzecz rolnictwa i przetwórstwa - wyjaśnia  Marzena Trajer.

Kto może należeć do Grupy Operacyjnej?

Skład Grupy Operacyjnej nie może ograniczać się wyłącznie do rolników i właścicieli lasów, będących rolnikami. Członkami Grupy Operacyjnej mogą być także: podmioty doradcze, konsumenci i ich organizacje, jednostki samorządu terytorialnego, organizacje branżowe i międzybranżowe, których rolą będzie inicjowanie i popularyzacja tych operacji.

Co może być przedmiotem operacji?

Przedmiotem operacji mogą być: produkty, praktyki, procesy i technologie, które są związane z produkcją lub przetwarzaniem produktów rolnych. Na przykład  mogą to być innowacje w zakresie: przetwórstwa, oszczędności zasobów, nawożenia, ochrony roślin, unowocześniania maszyn i urządzeń do produkcji rolnej, innowacje na poziomie działań organizacyjnych, także tych sprzyjających adaptacji do zmian klimatu.

ARR wspiera integrację producentów rolnych, przetwórców i handlowców

Należy też dodać, że Agencja Rynku Rolnego wspiera również integrację producentów rolnych, przetwórców i handlowców, w ramach unijnych unormowań, dotyczących wspólnej organizacji rynków produktów rolnych.

W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady z 17 grudnia 2013 roku, ustanawiającym wspólna organizację rynków produktów rolnych, zostały zawarte przepisy wzmacniające i potwierdzające pozycję producentów w łańcuchu dostaw żywności. Kraje członkowskie mogą uznawać organizacje producentów, ich zrzeszenia, między innymi organizacje  międzybranżowe  w wybranych sektorach rolnych. Organizacje międzybranżowe mogą być tworzone przez przedstawicieli  sektorów: rolniczego, przetwórczego i handlowego.

W ten sposób mają powstawać platformy ich wspólnych działań.

Dariusz Kwiatkowski

„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:

Europa inwestująca w obszary wiejskie.”

Materiał opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Audycja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach pomocy technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020.