Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Anna Wiśniewska 07.12.2017

Impact fintech'17: przed bankami duże zmiany. Ekspert: to będzie ewolucja, nie rewolucja

Bardzo ważnym tematem Kongresu Impact fintech'17 była przyszłości banków, dużo mówiło się tu o tym, że banki czeka ważna zmiana, a nawet rewolucja.
Posłuchaj
  • O wyzwaniach i zmianach, jakie czekają banki mówił w Polskim Radiu 24 Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego (Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

W Katowicach na Kongresie Impact fintech'17 przez dwa dni przedstawiciele rządu i instytucji publicznych, prezesi największych przedsiębiorstw i startupów z Polski i ze świata rozmawiali o przyszłości sektora innowacyjnych finansów, czyli tak zwanej branży fintech.

Zdaniem Brunona Bartkiewicza, prezesa ING Banku Śląskiego, banki będą się zmieniać, ale będzie to zmiana raczej ewolucyjna.

- Duża zmiana ewolucyjna tak, rewolucja – nie. Jest mnóstwo elementów, które składają się na tę zmianę. Takim najbardziej namacalnym są zmiany technologiczne, które sprawiają, że forma funkcjonowania klientów się zmienia, a w związku z tym i banki muszą się zmieniać, żeby się do tego dostosować – podkreśla rozmówca Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.

Zmiana sposobu obsługi klienta

Klienci banków coraz więcej operacji wykonują samodzielnie, nie potrzebują już takiej obsługi jak kiedyś.

- To na pewno będzie narastać, więc banki muszą się do tego dostosować, zwiększać funkcjonalność, przebudować się organizacyjnie i z punktu widzenia IT. To są duże zmiany – podkreśla ekspert.

Zmienia się funkcja banków…

Zmienia się również funkcja banków, dodaje Brunon Bartkiewicz.

- Banki jeszcze ciągle są instytucjami, w których klient musi wykonać pewną transakcję, która jest mu potrzebna: zawnioskować o kredyt, dokonać płatności itd. Te elementy jednak przejdą w znacznym stopniu do kanału elektronicznego – przewiduje ekspert.

… i polskie społeczeństwo

Zmiany zachodzą również w polskim społeczeństwie, dodaje Brunon Bartkiewicz.

- Powstaje klasa średnia, a oprócz niej masowy konsument, który dysponuje środkami finansowymi. Te miliony osób, które mają już oszczędności, kupują mieszkania, będą miały coraz większe potrzeby. Od ich zaspokajania są banki, ale żeby mogły to zrobić, to muszą iść w kierunku cyfryzacji, umożliwienia rozmowy pomiędzy takim klientem a pracownikiem. Musimy więc odciążyć pracownika od innych czynności, jak wypłata gotówki w kasie czy wykonania przelewu – wyjaśnia rozmówca Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.

Pracownicy banków nadal będą potrzebni

Według Brunona Bartkiewicza, pracownicy banków nie znikną więc z tych instytucji, których rolą jest pomaganie klientom w podejmowaniu właściwych decyzji finansowych.

- Musi to być jednak zespół wysokiej klasy specjalistów, którzy będą w stanie rozmawiać z milionami – podkreśla ekspert.

Największe wyzwania

Na Kongresie Impact fintech’17 bardzo dużo mówiło się o wyzwaniach stojących przed sektorem bankowym i przed poszczególnymi instytucjami go tworzącymi.

- Są banki, które muszą zmienić swój model biznesowy, ponieważ dzisiaj nie są w stanie generować kapitału dla własnego funkcjonowania. Przed wieloma instytucjami zatem wyzwanie, jak przetrwać na rynku. Duże banki muszą zaś zmieniać się po to, żeby móc produkować nowe funkcjonalności, czyli dokonywać setek zmian w sposobie obsługi klienta w sposób szybki i tani. Musimy też ograniczyć koszty wytwarzania, przede wszystkim IT. Musimy też rozwijać nowe technologie, przede wszystkim sztuczną inteligencję, zarządzania danymi – wymienia rozmówca Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.

Banki już dziś stawiają na technologie. A te działające na polskim rynku są w czołówce Europy, jeśli chodzi o innowacyjne rozwiązania.

Justyna Golonko, Anna Wiśniewska