Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Anna Wiśniewska 11.01.2018

Polska to dobre miejsce do inwestowania

92 proc. inwestorów zagranicznych, respondentów 11. edycji badania „Klimat inwestycyjny w Polsce”, jest zadowolonych z decyzji o zainwestowaniu w Polsce i zrobiłoby to ponownie. Polska dostała 3,7 na 5 punktów możliwych do osiągnięcia.
Posłuchaj
  • O inwestycjach zagranicznych w Polsce mówił w Polskim Radiu 24 Krzysztof Senger, wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (Sylwia Zadrożna, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Wynik jest nieznacznie słabszy niż w roku ubiegłym, ale jak mówi w rozmowie z Naczelną Redakcją Gospodarczą Polskiego Radia, Krzysztof Senger, wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu - i tak należy uznać, że rok 2017 był pod tym względem rekordowy.

- Ta różnica rok do roku jest właściwie w granicach błędu statystycznego, więc możemy powiedzieć, że 2017 rok również był rekordowym rokiem, jeżeli chodzi o ocenę klimatu inwestycyjnego w Polsce. Należy również zwrócić uwagę, że nie tylko pozytywna ocena klimatu inwestycyjnego cieszy i zadowala, ale i plany na 2018 rok przedsiębiorców przepytanych w ramach badania również napawają dużym optymizmem. 2/3 przedsiębiorców potwierdziło perspektywę wzrostową przychodów generowanych przez ich biznesy i równie duża liczba przedsiębiorców odpowiedziała pozytywnie na pytanie o zwiększanie zatrudnienia w ich firmach – zwraca uwagę ekspert.

Co głównie doceniają inwestorzy zagraniczni?

Inwestorzy zagraniczni doceniają naszą dobrą sytuację gospodarczą, pracowników oraz poprawiającą się infrastrukturę.

- Stan infrastruktury ogromnie poprawiający się na przestrzeni kilku lat spowodował, że jesteśmy centrum logistycznym i eksportowym dla Europy Zachodniej czy dla firm, które sprzedają na Europę Zachodnią, ale również Wschodnią i Północną i Północno-Południową. Oprócz poprawiającego się stanu infrastruktury pochodnym czynnikiem jest jakość gruntów inwestycyjnych, przygotowanych przez strefy ekonomiczne i samorządy. Przedsiębiorcy mają do czynienia z coraz lepszą ofertą, Polska Agencja Inwestycji i Handlu może dzięki temu oferować zagranicznym inwestorom coraz lepsze grunty, coraz lepszą ofertę lokalizacyjną. W ramach tych czynników warta uwagi jest nie tylko dostępność surowców i materiałów, ale również komponentów, co znowu potwierdza tezę o wysokiej jakości i poziomie biznesowym łańcucha dostaw, polskich odbiorców i dostawców, którzy tworzą klastry w regionach z zagranicznymi firmami operującymi w Polsce – wyjaśnia Krzysztof Senger.

Ambitne plany PAIiH na ten rok

Nic dziwnego, że plany Agencji na 2018 rok są bardzo ambitne.

- 2017 rok dla Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu był kolejnym rekordowym rokiem. Zanotowaliśmy w 2017 roku rekordową sumę nakładów inwestycyjnych zadeklarowanych przez inwestorów. Jest to suma ponad 2 mld euro, większa o 300 mln euro niż w 2016 roku i o 1,3 mld euro większa niż w 2015 r. Jesteśmy więc cały czas w trendzie wzrostowym. Nakłady potencjalnych projektów również zwiększyły się o 30 proc. Jest już ponad 5,5 mld euro. Nad taką liczbą projektów pracujemy. Mieliśmy w 2017 roku również rekordowe inwestycje, takie jak największa inwestycja w obszarze automotive LG Chem, czyli fabryka baterii elektrycznych, ale również silne wejście JP Morgan do Polski. Te dwie inwestycje wzmacniają nas i sprawiają, że jeszcze odważniej patrzymy w 2018 rok – podsumowuje rozmówca Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia.

W poprawie wyników pomagają też biura handlowe, otwierane na całym świecie. Już jest ich 20. W tym roku przybędzie 50.

Sylwia Zadrożna, awi