Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Katarzyna Walterska 30.07.2018

PKP PLK wyremontuje 20 kilometrów trasy między Krakowem a Olkuszem

Szybsza podróż, wygodne przystanki i bezpieczne przejścia. Za ponad 130 milionów złotych Polskie Linie Kolejowe wyremontują kolejny odcinek torów między Tunelem a Sosnowcem. PKP PLK podpisało dziś umowę z wykonawcami przebudowy 20 kilometrów trasy między Charsznicą a Jaroszowcem Olkuskim.

- Dzięki wykonanym pracom pociągi przyspieszą z 40 do 120 kilometrów na godzinę - mówił minister infrastruktury - Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. 

Z kolei Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła dwa przetargi na przebudowę drogi krajowej łączącej Kraków z Olkuszem. Jeden z nich będzie dotyczył przebudowy 6 kilometrów trasy w samym Olkuszu - mówił Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziały GDDKiA. 

Prace na trasie łączącej Kraków z Olkuszem zakończą się w 2022 roku

Stacja Wolbrom z windami i bezpiecznym przejściem

W stacji Wolbrom podróżni zyskają nowe przejście pod torami. Obiekt zastąpi dotychczasową kładkę i ułatwi komunikację. Do dyspozycji podróżnych będzie winda oraz pochylnia. Nowe przejście zwiększy poziom bezpieczeństwa. W ramach inwestycji, PLK wymienią również na stacji tory i rozjazdy. Zmodernizowane będą urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

- Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na trasie z Małopolski na Śląsk, między Tunelem a Sosnowcem, to jeden z projektów Krajowego Programu Kolejowego finansowanych z budżetu państwa. Prace poprawią dostępność pasażerów do kolei na stacjach i przystankach. Modernizowane tory ułatwią podróże i zwiększą możliwości przewozu towarów – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wygodniej na przystankach, sprawniej na trasie

Dla podróżnych zmienią się również przystanki Gajówka, Jeżówka, Zarzecze, Chrząstowice Olkuskie. Perony zostaną podwyższone do 76 cm, co ułatwi wsiadanie do pociągów. Łatwiejszą i bezpieczniejsza komunikację zagwarantuje nowe oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej. Wszystkie przystanki zostaną przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Na odcinku Charsznica – Wolbrom – Jaroszowiec Olkuski, PLK wymienią m.in. 20 km torów oraz sieć trakcyjną, a także przebudują 22 obiekty (mosty i przepusty). Dzięki tym pracom możliwe będzie trzykrotne zwiększenie prędkości z 40 do 120 km/h. Ponadto przebudowa 6 przejazdów kolejowo-drogowych, między innymi w miejscowościach Wolbrom, Zarzecze Chrząstowice, Kaliś zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Dzięki inwestycjom PLK sprawniej pojadą także pociągi towarowe.

Zaprojektowanie i wykonanie robót na odcinku Charsznica – Wolbrom - Jaroszowiec Olkuski, zrealizuje na zlecenie PLK firma Skanska SA. Wartość umowy to 132 mln 199,233,92 zł netto. 

NRG, IAR, kw