Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 05.02.2020

Pierwsza umowa włączająca CPK w unijny program "Łącząc Europę"

Ponad 7 milionów złotych otrzymała spółka CPK z unijnego instrumentu "Łącząc Europę" na dokumentację przygotowawczą budowy 30-kilometrowego odcinka linii kolejowej od granicy polsko-czeskiej do Jastrzębia-Zdroju i dalej do istniejącej linii pomiędzy Chybiem a Żorami.

 Dziś przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz spółki Centralny Port Komunikacyjny podpisali umowę o współpracy, która daje zielone światło do realizacji projektu na poziomie krajowym.

Przedsięwzięcie obejmuje przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do budowy nowego, brakującego połączenia kolejowego o charakterze transgranicznym pomiędzy Chybiem a Żorami, Jastrzębiem-Zdrój a przejściem granicznym Polska - Czechy.

Pierwszy krok do kolejowej infrastruktury CPK

Całkowita wartość projektu to ponad 14 milionów złotych, z czego połowę będą stanowiły środki unijne z instrumentu "Łącząc Europę"(CEF).


shutterstock_unia europejska polska 1200.jpg
Polska wykorzystała ponad 80 proc. dostępnych funduszy z UE

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) po raz pierwszy sięgnie po środki unijne w ramach tego instrumentu.



-Inwestycja ma dwa wymiary – lokalny i międzynarodowy. Lokalny, ponieważ doprowadzi kolej do Jastrzębia-Zdroju, jednego z największych miast w Unii Europejskiej, które nie ma dostępu do kolei pasażerskiej. Międzynarodowy, bo odcinek ten będzie częścią europejskiej trasy kolejowej dużych prędkości łączącej Katowice i Ostrawę.


shutterstock_1525632548 pkp intercity 1200.jpg
Pieniądze unijne z programu "Łącząc Europę" zmienią oblicze polskich kolei

Trasa ma być fragmentem jednej z dziesięciu "szprych" CPK, czyli linii kolejowych prowadzących do portu i Warszawy z różnych kierunków. Zabiegamy o to, by w przyszłości wsparły również inne połączenia kolejowe prowadzące do lotniska – zaznaczyła minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

UE nie ma zastrzeżeń do projektu CPK

-To pierwszy wniosek o dofinansowanie Programu Kolejowego CPK w ramach instrumentu "Łącząc Europę". Uzyskanie wsparcia finansowego, przy dużej konkurencji projektów z innych krajów UE, to dowód na to, że inwestycja jest potrzebna, i że Bruksela patrzy na nią przychylnym okiem – powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister Marcin Horała. Inwestycja realizowana przez spółkę CPK to ważny element z punktu widzenia realizacji założeń Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.



Zgodnie z Programem kolejowym CPK projekt stanowi odcinek szprychy numer 7 CPK – Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) – Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) –– Czechowice-Dziedzice – Jastrzębie-Zdrój – granica państwa.


-W obecnej perspektywie finansowej 2014-2020 zawarto prawie 60 umów o współpracy z dofinansowaniem ze środków CEF dla inwestycji rozwijających nie tylko infrastrukturę kolejową, ale także transport drogowy i lotniczy w Polsce. Od dziś do głównych beneficjentów unijnego dofinansowania pochodzącego z Instrumentu "Łącząc Europę" - GDDKiA, PAŻP i PKP PLK S.A. – dołącza CPK realizując projekt o strategicznym znaczeniu dla Śląska” – zaznaczyła p.o. dyrektor CUPT Joanna Lech.



Instrument unijny "Łącząc Europę"

Instrument "Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility - CEF) to instrument, który został utworzony w celu wsparcia rozwoju transeuropejskiej sieci (TEN-T) w sektorach transportu, energii i telekomunikacji. Łączny budżet CEF w latach 2014-2020 to 30,6 mld EUR, z czego 24,2 mld zostało przeznaczone na transport. Środki te przeznaczone są na budowę systemu czystego, bezpiecznego, inteligentnego i zrównoważonego transportu, dlatego też większość dotacji przyznawanych jest na inwestycje kolejowe.

PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/sw