Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Michał Dydliński 04.05.2020

Polska nowym hubem lotniczym na mapie Europy. Budowa CPK nabiera tempa

Polska ma się stać hubem komunikacyjnym z prawdziwego zdarzenia. Pomoże w tym Centralny Port Komunikacyjny - megalotnisko i węzeł transportowy, który powstanie między Warszawą a Łodzią. To epokowy projekt, będzie kołem napędowym polskiej gospodarki - tak o tej inwestycji mówił w przeszłości premier Mateusz Morawiecki. Specustawę w tej sprawie prezydent Andrzej Duda podpisał 1 czerwca 2018 roku. 
  • Kończą się konsultacje społeczne ws. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego
  • CPK to jeden z najważniejszych projektów rządu Zjednoczonej Prawicy w dziedzinie infrastruktury
  • Specustawę w tej sprawie prezydent Andrzej Duda podpisał blisko dwa lata temu
  • Jest szansa, że w tym roku ruszy wykup gruntów pod nowe lotnisko
  • Z CPK pierwsze samoloty mają wystartować pod koniec roku

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to jeden z głównych projektów infrastrukturalnych rządu Zjednoczonej Prawicy. Specustawę w tej sprawie prezydent Andrzej Duda podpisał 1 czerwca 2018 roku. 

Do budowy nowego lotniska prezydent odnosił się m.in. w czasie tegorocznego Światowego Forum Ekonomicznego w Davos, mówiąc, że "Polska jest liderem rozwoju w naszej części Europy". 

Postępuje rozwój sieci kolejowej, planujemy zbudować wielki Centralny Port Komunikacyjny, więc wszyscy nasi tutaj sąsiedzi i ci szerzej pojęci sąsiedzi, czyli właśnie Europa Środkowa, ale także i państwa zachodnie, dostrzegają jak dużą mamy ambicję, ale że to nie jest tylko ambicja sprowadzająca się do słów, tylko od słów przechodzi się u nas konkretnie do czynów i po prostu to działa - wskazywał Andrzej Duda.

>>> Czytaj więcej: Prezydent w Davos: Polska liderem rozwoju w Europie Środkowo-Wschodniej <<<

shutterstock_samolot1200.jpg
Prezydent podpisał ustawę o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

Specustawa zawiera między innymi harmonogram przygotowań i budowy lotniska oraz otaczającej go infrastruktury. Ma ono powstać na terenie trzech gmin – Teresin, Baranów i Wiskitki. Argumentami za tą lokalizacją są między innymi -  rzadka zabudowa, nizinny teren oraz sąsiedztwo dwóch dużych aglomeracji – warszawskiej i łódzkiej.

CPK będzie się składać z trzech komponentów – samego lotniska, z komponentu drogowego, oraz kolejowego.

Do nowego lotniska ma być szybki dojazd

Rządowe założenia są takie, że pasażerowie powinni dojechać z większości polskich miasto do portu w Baranowie w czasie nieprzekraczającym dwóch godzin. Wyjątkiem ma być Szczecin, z którego podróż może zająć więcej czasu. By sprostać takim założeniom, projektowana jest sieć szybkiej kolei. Poszczególne linie zostały nazwane szprychami. Szybkie pociągi rozwiną na tych trasach prędkość do 250 kilometrów na godzinę.

Komponent drogowy to dojazd do portu autostradą A2. Spółka planuje poszerzyć tę trasę na dwóch odcinkach. Od węzła Konotopa do Pruszkowa trasa będzie mieć po cztery pasy ruchu w każdą stronę, potem do Baranowa po trzy pasy w każdą stronę.


cpk-1200-free.jpg
Centralny Port Komunikacyjny coraz bliżej. Nowe pomysły na to, jak może wyglądać lotnisko

Alternatywa dla Lotniska Chopina

Zarówno przedstawiciele rządu, jak i zarząd Polskich Linii Lotniczych LOT, które mają być głównym przewoźnikiem Portu Lotniczego Solidarność, argumentują, że nowe lotnisko jest bardzo potrzebne.

Przytaczane są dwa główne argumenty. Pierwszy z nich to fakt, że lotnisko Chopina w Warszawie jest już u kresu swoich możliwości. W 2019 roku skorzystało w niego prawie 19 milionów pasażerów. Jego przepustowość jest obliczana na 22-24 milionów pasażerów rocznie. Dyrektor lotniska Mariusz Szpikowski wielokrotnie wskazywał jednak, że w czasie tak zwanej porannej fali w strefie non-Schengen tworzą się duże kolejki. Podobnie jest przed odprawą bezpieczeństwa.

>>> Czytaj więcej: Nowe odcinki autostrad i obwodnic planowane z powodu CPK. Znamy ich lokalizacje <<<

Po drugie, jak wskazywał prezes PLL LOT Rafał Milczarski, stołeczne lotnisko zostało zbudowane jako port „point to point”, co oznacza, że nie spełnia ono wymogów portu przesiadkowego, co utrudnia odprawę pasażerom tranzytowym, którzy w Warszawie jedynie się przesiadają.

Nowy hub komunikacyjny

Port w Baranowie ma spełniać wszystkie wymogi lotniska hubowego, czyli dostosowanego do przesiadek. Ma on być największym tego typu obiektem w Europie Środkowo–Wschodniej.

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i jego wszystkich komponentów ma być finansowana z kilku źródeł. Budowę, rozbudowę i modernizację dróg pokryje Krajowy Fundusz Drogowy. O pieniądze na budowę komponentu kolejowego rząd będzie się starał  z unijnych funduszy.

Natomiast budowa samego lotniska, jako inwestycji komercyjnej, nie może być wspomagana przez Unię. Przedstawiciele rządu  i zarząd spółki odpowiedzialnej za budowę CPK rozmawiają z międzynarodowymi funduszami i zarządcami lotnisk. Negocjacje były prowadzone między innymi w Singapurze, Japonii, Chinach i w Wielkiej Brytanii. Na razie jednak na temat tych rozmów nie podano żadnych konkretów.


mid-20129143 (1).jpg
"Będzie napędzał naszą gospodarkę". Premier o Centralnym Porcie Komunikacyjnym

Wykup gruntów - już w tym roku?

Pod koniec zeszłego roku wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu do spraw budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała zadeklarował, że w 2020 roku mogą ruszyć wykupy gruntów pod budowę lotniska. By to się stało, sejm musi znowelizować specustawę o CPK. Według rządowych założeń zasadnicze prace przy budowie Portu Lotniczego Solidarność mają się rozpocząć w 2023 roku.

W piątek 13 marca spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego ogłosi wyniki pierwszych konsultacji społecznych w sprawie przebiegu korytarzy transportowych – kolejowych i drogowych. Teraz wiadomo, że zgłoszono ponad 30 tysięcy uwag.

Pierwszy samolot ma odlecieć z Baranowa pod koniec 2027 roku. Początkowo port ma obsługiwać do 45 milionów pasażerów rocznie. Zostanie on jednak tak zaprojektowany, że będzie możliwość jego rozbudowy. To spowoduje, że docelowo obsłuży nawet 100 milionów pasażerów rocznie.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md