Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Adam Kaliński 16.03.2020

Około 33 tys. uwag dotyczących nowych linii kolejowych i drogowych w ramach inwestycji CPK

Pełnomocnik rządu ds. CPK, Marcin Horała przekazał, że zakończyły się konsultacje dotyczące trzech części Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL). Chodzi o zgłaszanie uwag do tzw. korytarzy dla nowych linii kolejowych i tras drogowych w ramach inwestycji Centralny Port Komunikacyjny.

autostrada a2 aw.jpg
GDDKiA pomoże przy budowie infrastruktury wokół CPK. Umowa podpisana

- W ciągu miesiąca w ramach konsultacji wpłynęło prawie 33 tys. wypełnionych elektronicznie formularzy za pośrednictwem strony konsultacje.cpk.pl. Formularze można było też przesłać w wersji papierowej drogą pocztową, jak również złożyć osobiście – w siedzibie spółki. Zgłoszenia przesłane pocztą cały czas spływają - liczy się data nadania. Ostateczna liczba uwag będzie znana po podliczeniu tradycyjnej korespondencji - powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Wiceminister podkreślił, że SSL powstał w ramach przygotowań do zaprojektowania i budowy ponad 1,6 tys. km nowych linii kolejowych CPK, wchodzących w skład 12 szlaków, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy. Sieć nowych linii kolejowych, w tym odcinków określanych jako kolej dużych prędkości, ma umożliwić dojazd do CPK z większości miast Polski w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Jak przekazał, w dokumencie zamieszczono wyniki wstępnych prac planistycznych, wskazując na orientacyjny charakter prezentowanych wariantów.

cpk 1200.jpg
Jak dojedziemy do CPK? Nowe linie kolejowe i trasy drogowe do konsultacji

- Propozycje przebiegów stanowią zatem podstawę do dalszych dyskusji i analiz. Włączenie mieszkańców w proces prac przygotowawczych na tak wczesnym etapie jest bez wątpienia dobrą praktyką. Pozwala ona na wskazanie największych problemów lokalizacyjnych i wypracowanie szczegółowych rozwiązań akceptowalnych przez możliwie szerokie grono zainteresowanych - powiedział Horała.

Jak dodał, "ustalenia w sprawie ostatecznego przebiegu linii będą podejmowane na dalszych etapach procesu planistycznego, po przeprowadzeniu pogłębionych konsultacji społecznych na poziomie gminnym - ich rozpoczęcie planowane jest jeszcze w tym roku, a także na podstawie szczegółowych analiz technicznych i środowiskowych prowadzonych podczas opracowywania studiów wykonalności".

- Jednym z wyzwań tej procedury jest potrzeba pogodzenia wielu aspektów procesu inwestycyjnego, takich jak uwarunkowania przestrzenne - w tym zabudowa, oczekiwania społeczne, parametry techniczne, kwestie ochrony przyrody itd. Już wstępna analiza napływających do spółki wniosków wskazuje, że wśród nich jest dużo oczekiwań wzajemnie się wykluczających - zauważa minister.

Wnioski i uwagi dotyczą w największym stopniu kilkunastu miast i miejscowości, np. Krakowa, Konstantynowa Łódzkiego, Wieliszewa, Grójca i Bolimowa na Mazowszu, Miedzianej Góry pod Kielcami, Dąbrowy Górniczej, Olkusza i Mikołowa w województwie śląskim oraz Jelcza-Laskowic na Dolnym Śląsku.

pap lotnisko lot 1200.jpg
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. W Sejmie zaprezentowano wieloletni plan finansowy

Większość zawiera propozycje zmian przebiegu zaproponowanych wariantów, np. poprowadzenia linii kolejowych przez tereny niezabudowane (pola, lasy, łąki) lub wręcz przeciwnie: ograniczenia ingerencji w takie tereny z uwagi na ochronę terenów zielonych.

Liczna grupa uwag dotyczyła propozycji nowego korytarza Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej – ze szczególnym uwzględnieniem gmin położonych na południe od Warszawy.

- Napłynęły też opinie popierające realizację naszych inwestycji – np. z rejonu Łomży, a także postulat rozszerzenia korytarzy, aby można było uwzględnić ew. nowe przebiegi linii w ramach CPK przez takie miasta jak Bielsko-Biała, Rybnik, czy Elbląg. Otrzymaliśmy także propozycje zbliżenia ciągów nowych linii kolejowych w systemie kolei dużych prędkości do wybranych miast - dotyczy to np. Ostrowa Wielkopolskiego, Torunia, Bydgoszczy - powiedział Horała.

Wiceminister zapewnił, że zbierane są wszystkie uwagi przekazane w innych formach poza formularzem elektronicznym. - Pochylamy się nad nimi, by zaproponować rozwiązania techniczne możliwe do zaproponowania na kolejnych etapach, skutkujące ograniczoną ingerencją w przestrzeń - powiedział.

Pełnomocnik zapowiedział, że wstępnie publikacja raportu z tego etapu konsultacji projektu dokumentu SSL planowana jest do końca czerwca. Ostateczny termin będzie warunkowany liczbą i poziomem złożoności uwag przekazywanych w wersji papierowej – większość z nich wpłynęła w ostatnich dniach konsultacji, a te wysłane pocztą spływają nadal.

CPK - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Ma powstać 37 km na zachód od Warszawy, na ok. 3 tys. ha; w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. Zgodnie z zapowiedziami, sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.

PAP, PR24, akg