Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Michał Dydliński 17.03.2020

Konsultacje ws. budowy CPK. Wpłynęło ponad 30 tysięcy wniosków

Około 33 tysiące wniosków od mieszkańców wpłynęło do spółki Centralny Port Komunikacyjny drogą elektroniczną w ramach konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego. Dokument wskazał wstępnie korytarze dla linii kolejowych i dróg szybkiego ruchu, których budowa jest związana z CPK.

Konsultacje Strategicznego Studium Lokalizacyjnego C trwały od 10 lutego do 10 marca. Wnioski od mieszkańców docierały do spółki różnymi kanałami: przez stronę internetową, mailowo, za pośrednictwem Biura Pełnomocnika do spraw CPK oraz w formie papierowej – dostarczane tradycyjną pocztą lub składane bezpośrednio w siedzibie CPK.

Wnioski papierowe wciąż jeszcze napływają do spółki, ponieważ w ich przypadku liczy się data nadania.

 - Bardzo dziękuję wszystkim, którzy poświęcili swój czas i wzięli udział w konsultacjach CPK – mówi wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. – Ogłosiliśmy je po to, żeby zweryfikować oczekiwania mieszkańców, wysłuchać ich opinii, a docelowo dostosować planowane inwestycje do ich potrzeb. W przyszłości będziemy kontynuowali dialog z mieszkańcami w ramach kolejnych etapów konsultacji i procedur inwestycyjnych – dodał.

Drogi dojazdu do CPK

Głównym celem studium było wyznaczenie korytarzy inwestycji kolejowych i drogowych – o szerokości kilku kilometrów – które będą podstawą dalszych prac studialno-projektowych. Wewnątrz korytarzy planiści CPK zaproponowali po kilka wariantów przebiegu nowych szlaków transportowych. Na razie mają one charakter orientacyjny i nie są wiążące.

– Zainteresowanie dokumentem było duże, co jest związane ze skalą planowanych inwestycji. Do konsultacji przedstawiliśmy korytarze obejmujące ponad półtora tysiąca kilometrów nowych linii kolejowych i ponad 400 kilometrów drogowych tras szybkiego ruch – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki odpowiedzialnej za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Teraz czas na dokładną analizę każdej ze zgłoszonych uwag. Zamierzamy nasze linie zaplanować, zaprojektować i wybudować w jak największej zgodzie z mieszkańcami i biorąc pod uwagę ich opinie – dodał.

Uwag nie brakuje

Wnioski i uwagi dotyczą w największym stopniu kilkunastu lokalizacji, między innymi Krakowa, Konstantynowa Łódzkiego, Wieliszewa, Grójca i Bolimowa na Mazowszu, Miedzianej Góry pod Kielcami, Dąbrowy Górniczej, Olkusza i Mikołowa w województwie śląskim oraz Jelcza-Laskowic na Dolnym Śląsku.
Większość zawiera propozycje zmian przebiegu zaproponowanych wariantów. Na przykład poprowadzenia linii kolejowych przez tereny niezabudowane - pola, lasy, łąki, lub wręcz przeciwnie: ograniczenia ingerencji w takie obszary z uwagi na ochronę terenów zielonych.

W części wniosków pojawiły się też postulaty lepszej niż planowana obsługi niektórych miast – poprzez budowę nowych linii kolejowych lub włączenia istniejących linii w ciągi planowane przez spółkę. Takie uwagi spółka otrzymała  z Torunia, Bydgoszczy, Elbląga, Skarżyska-Kamiennej i Starachowic.

Część uwag odnosiła się także do korytarzy i wariantów planowanej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Zostaną one przez spółkę przekazane do analizy do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, z którą spółka zawarła niedawno porozumienie o współpracy przy planowaniu, projektowaniu i budowie inwestycji drogowych związanych z CPK. Uwagi zostaną podsumowane w raporcie, który zostanie opublikowany prawdopodobnie w czerwcu. Spółka zapowiada też kolejny etap konsultacji. Organizowane będą spotkania w gminach, które znajdują się na trasie wariantów tras kolejowych. kolejowych przez wytypowane obszary na estakadach lub w tunelach – zapowiedział Piotr Malepszak, członek zarządu CPK ds. części kolejowej.

Szybki dojazd do CPK

Tak zwany komponent kolejowy Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie oznaczał dla pasażerów  skrócenie czasów przejazdu. W myśl założeń podróż pociągiem z Warszawy do Portu Lotniczego Solidarność zajmie 15 minut, a z Łodzi niespełna 30 minut. Z Wrocławia i Poznania dojedziemy do Warszawy w czasie poniżej 2 godzin, a czas przejazdu między Krakowem i Katowicami skróci się do  35 minut. Do sieci kolejowej zostaną włączone m.in. Jastrzębie-Zdrój i Łomża, do których dziś nie da się dojechać pociągiem.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md