Świetne wyniki portów, jeśli chodzi o przeładunki i coroczne rekordy, to najlepszy dowód na coraz lepszą pozycję polskich terminali na Bałtyku i w Europie.
Ostatnie lata w gospodarce morskiej to prawdziwy boom inwestycyjny
Obecnie w trzech największych portach morskich trwają inwestycje morskie, których wartość sięga niemal 10 mld zł. Niektóre są przełomowe, o których dyskutowano przez wiele lat. Teraz powstają na naszych oczach.
Wśród największych z nich trzeba wymienić pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m za 1,44 mld zł, przekop Mierzei Wiślanej za 992 mln zł, modernizacja dostępu kolejowego do trzech największych portów za w sumie 3,2 mld zł, modernizacja układu falochronów w Porcie Północnym w Gdańsku za 795 mln zł, czy pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia za 560 mln zł.
Przed nami kolejne wielkie budowy morskie
Natomiast do 2030 roku – tak jak zakłada zaktualizowany plan rozwoju polskich portów – zostaną przeprowadzone kolejne inwestycje. Wśród nich trzy strategiczne, czyli budowa Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni oraz głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Wartość tych inwestycji sięgnie kolejne 15 mld zł.
W sumie na projekty morskie do 2030 roku przeznaczonych zostanie ponad 25 mld zł.
Zabezpieczenie na przyszłość
W ocenie ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka, realizacja tego wielkiego planu inwestycji morskich pozwoli Polsce znacząco zwiększyć swój potencjał rozwoju w oparciu o dostęp do morza.
– Dla nas głównym celem jest rozwój infrastrukturalny portów, ugruntowanie ich znaczącej pozycji i zabezpieczenie na przyszłość stabilnego rozwoju – mówi Marek Gróbarczyk.
Minister przewiduje, że dzięki realizowanym i planowanym inwestycjom ponad dwukrotnie wzrosną przeładunki w polskich portach.
PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/DoS