Przed nami przypadający na 27 listopada dzień wyprzedaży, tzw. Black Friday (Czarny Piątek), który otwiera przedświąteczny okres zakupowy.
Ostrożność w sieci. Jak nie dać się oszukać podczas zakupów online?
O prawa konsumentów oraz o to, co grozi przedsiębiorcom stosującym nieuczciwe praktyki, w przededniu zbliżających się wyprzedaży, takich jak Black Friday, mówi prezes UOKiK.
- Musimy zachować ostrożność w zakresie, jaki produkt kupujemy i od którego przedsiębiorcy, żebyśmy nie trafili na nierzetelnego przedsiębiorcę czy oszusta, który próbuje od nas wyłudzić pieniądze - powiedział Chróstny.
Jak mówił, przede wszystkim należy pamiętać o tym, żeby dokonywać zakupów "niezwykle rozsądnie". "Kupujmy produkty zweryfikowane, szukajmy opinii na zewnątrz, jeżeli chodzi o produkty i przedsiębiorcę. Pamiętamy o naszych prawach konsumenckich" - wyjaśnił.
Chróstny przekazał, że UOKiK monitoruje ceny na wypadek, gdyby któryś z przedsiębiorców zdecydował się dopuścić do praktyk mających na celu oszukanie konsumentów. Urząd wystartuje też z odpowiednią kampanią informacyjną, uświadamiającą konsumentom ich prawa oraz zasady odstępowania od umów zawartych na odległość.
Jak kupować ubrania i nie dać się oszukać?
Uwaga na reklamy -70 procent
Jak mówi, przedsiębiorcy stosują różne chwyty.
- Widzimy reklamy -70 proc. Bardzo często to dotyczy tylko wybranej grupy produktów. (...) Niekiedy spotykamy się z praktykami takimi, że pomimo wyboru np. transakcja jest anulowana, jeżeli gdzieś przedsiębiorca stwierdzi, że jest to dla niego niekorzystne - powiedział.
Jak dodał, klienci takie praktyki powinni zgłaszać do UOKiK.
"Jeżeli chodzi o praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów, to sankcje wynoszą do 10 proc. rocznego obrotu za każdą z praktyk" - powiedział szef UOKiK.
PAP, jk