Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 20.11.2020

Przedświąteczne wyprzedaże. Black Friday kusi, ale uważajmy na pułapki

Podczas zakupów na wyprzedażach, np. w Black Friday, klienci powinni zachować ostrożność i czujność, by nie stracić pieniędzy - radzi prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Firmom przypomina, że za stosowanie praktyk naruszających interesy konsumentów grożą kary.

Przed nami przypadający na 27 listopada dzień wyprzedaży, tzw. Black Friday (Czarny Piątek), który otwiera przedświąteczny okres zakupowy.

zakupy internet 1200.jpg
Ostrożność w sieci. Jak nie dać się oszukać podczas zakupów online?

O prawa konsumentów oraz o to, co grozi przedsiębiorcom stosującym nieuczciwe praktyki, w przededniu zbliżających się wyprzedaży, takich jak Black Friday, mówi prezes UOKiK.

- Musimy zachować ostrożność w zakresie, jaki produkt kupujemy i od którego przedsiębiorcy, żebyśmy nie trafili na nierzetelnego przedsiębiorcę czy oszusta, który próbuje od nas wyłudzić pieniądze - powiedział Chróstny.

Jak mówił, przede wszystkim należy pamiętać o tym, żeby dokonywać zakupów "niezwykle rozsądnie". "Kupujmy produkty zweryfikowane, szukajmy opinii na zewnątrz, jeżeli chodzi o produkty i przedsiębiorcę. Pamiętamy o naszych prawach konsumenckich" - wyjaśnił.

Chróstny przekazał, że UOKiK monitoruje ceny na wypadek, gdyby któryś z przedsiębiorców zdecydował się dopuścić do praktyk mających na celu oszukanie konsumentów. Urząd wystartuje też z odpowiednią kampanią informacyjną, uświadamiającą konsumentom ich prawa oraz zasady odstępowania od umów zawartych na odległość.

shutterstock WAYHOME studio dziewczyna szafa ubrania moda 1200.jpg
Jak kupować ubrania i nie dać się oszukać?

Uwaga na reklamy -70 procent

Jak mówi, przedsiębiorcy stosują różne chwyty.

- Widzimy reklamy -70 proc. Bardzo często to dotyczy tylko wybranej grupy produktów. (...) Niekiedy spotykamy się z praktykami takimi, że pomimo wyboru np. transakcja jest anulowana, jeżeli gdzieś przedsiębiorca stwierdzi, że jest to dla niego niekorzystne - powiedział.

Jak dodał, klienci takie praktyki powinni zgłaszać do UOKiK.

"Jeżeli chodzi o praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów, to sankcje wynoszą do 10 proc. rocznego obrotu za każdą z praktyk" - powiedział szef UOKiK.

PAP, jk