Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 15.12.2020

Zakupy w internecie. Zobacz, jak się zmieniają trendy i co najczęściej kupują Polacy

Pandemia zmienia zakupową mapę, również Polaków. "Wyrzuciła" nas ze stacjonarnych placówek, ma wpływ także na to, jak, co i dlaczego kupujemy w internecie - wynika z badań agencji marketingowej Inquiry.

Polacy najczęściej kupują przez internet kosmetyki i perfumy, odzież oraz artykuły wyposażenia domu; czynnikiem decydującym o wyborze miejsca zakupu w sieci jest przede wszystkim cena - wynika z badania agencji Inquiry.

60 proc. konsumentów robi zakupy online 2-3 razy w tygodniu

Według badania, wśród osób wykorzystujących internet do zakupów 60 proc. korzysta z tego kanału przynajmniej raz na 2-3 tygodnie w przypadku produktów i przynajmniej raz w miesiącu w przypadku usług.

e-handel1200.jpg
Przedświąteczne zakupy w sklepach internetowych. UOKiK ostrzega

Najczęściej kupujemy w internecie książki, kosmetyki, zabawki

Polacy najczęściej kupują przez internet kosmetyki i perfumy, odzież i bieliznę dla dorosłych oraz artykuły wyposażenia domu.

Często kupują też obuwie dla dorosłych, sprzęt AGD i RTV, książki i gry, a także telefony i sprzęt komputerowy wraz z akcesoriami.

galeria handlowa święta 1200 shutterstock.jpg
Wydatki na święta. Wiemy, ile pieniędzy zamierzają przeznaczyć Polacy

Coraz chętniej w internecie nabywane są także produkty dla dzieci, szczególnie obuwie - podaje firma badawcza.

Przez internet najczęściej usługi noclegowe, bilety, płatne serwisy streamingowe

Wśród usług na pierwszych miejscach znajdują się rezerwacje noclegów, zakup biletów kolejowych i subskrypcje płatnych serwisów streamingowych.

"W porównaniu z analogicznym badaniem przeprowadzonym w 2019 r., w wyniku ograniczeń związanych z pandemią wiele usług, w tym bilety kolejowe, rezerwacje noclegów, bilety na koncerty oraz bilety lotnicze kupowane były przez zdecydowanie mniejszą grupę osób" - podkreśla firma.

Gdzie w internecie kupujemy najczęściej?

Najpopularniejszą platforma zakupową pozostaje Allegro - prawie 90 proc. osób kupujących online korzystało z niej w ciągu ostatniego roku.

Na drugim miejscu plasuje się platforma zakupów lokalnych OLX, a za nią telewizja streamingowa Netflix oraz chińska platforma AliExpress.

e-handel free 1200.jpg
Koronawirus przenosi handel do internetu. Zobacz nowe dane GUS

W komunikacie zauważono, że Netflix zanotował duży wzrost odsetka użytkowników w badanej grupie - z 31 do 37 proc.

O zakupie decyduje najczęściej cena, szerokość oferty oraz promocje

Najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze miejsca zakupu w internecie jest niska cena, szczególnie dotyczy to osób w wieku od 35 do 44 lat.

Klienci cenią sobie też szeroką ofertę produktową, promocje na poszczególne produkty oraz możliwość darmowej dostawy. Starsze osoby zwracają uwagę na dokładne opisy produktów.

Ważna jest też opcja dostawy. Paczkomat coraz bardziej popularny 

Wygoda i cena są decydujące również przy wyborze opcji dostawy. Internauci wskazali, że najchętniej wybierają dostawę do paczkomatu (wzrost z 27 proc. w 2019 r. do 45 proc. w obecnej edycji badania).

Tym samym paczkomaty wyprzedziły pod względem preferencji dostawę przez kuriera, która rok temu była na pierwszym miejscu.

Rosną płatności mobilne

Najczęściej wybieranymi formami płatności są przelew z konta bankowego oraz płatności mobilne (np. Blik).

Wedle deklaracji ankietowanych w porównaniu do roku 2019 płatności mobilne zyskały na znaczeniu, a mniej popularne stały się przelewy w systemach płatniczych i płatność gotówką przy odbiorze.

Zakupy w internecie to już tylko rosnący trend

Prezes Inquiry Agnieszka Górnicka, komentując wyniki badania, zaznaczyła, że pandemia przyspieszyła notowany od wielu lat trend rosnący zakupów internetowych.

- Wzrosła zarówno liczba osób korzystających z tej formy zakupów, jak i ich częstość. Co ciekawe, o ile zmiany w zakupach usług zostały wymuszone przez odgórne ograniczenia, o tyle w przypadku produktów struktura zakupów nie uległa dużym zmianom. Oznacza to, że z tego trendu mogą skorzystać wszyscy, którzy zadbają o obecność w kanale e-commerce - stwierdziła.

Badanie przeprowadzono metodą CAWI w dniach 19-29 listopada 2020 r. na próbie 1000 dorosłych Polaków, którzy robią zakupy produktów lub usług w internecie.

PAP, jk