Przetarg na opracowanie dokumentacji i realizację prac wygrała firma Porr S.A. Wartość kontraktu, to miliard dwieście milionów złotych. Linia może być także wykorzystywana w przewozach pasażerskich.
Powstaną nowe przystanki, mosty i wiadukty
Jak mówił podczas podpisania umowy z wykonawcą prac prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, pociągi towarowe będą mogły rozwijać prędkość do 120 kilometrów na godzinę, a pociągi pasażerskie do 140 kilometrów na godzinę.
Plan modernizacji zakłada budowę nowego przystanku Chorzów Uniwersytet, modernizację 32 kilometrów linii kolejowej, w tym wymianę torów o długości 80 kilometrów.
Ponadto w ramach kontraktu wykonawca wyremontuje, bądź wybuduje 29 obiektów inżynieryjnych takich, jak mosty i wiadukty. Zostanie wymienionych 170 rozjazdów, a 5 przejść dla pieszych zostanie przebudowanych.
Poprawią konkurencyjność, komfort podróży i bezpieczeństwo. PKP PLK podsumowały inwestycje z funduszy UE
Modernizacja dla ruchu towarowego będzie oznaczać przede wszystkim większą przepustowość, lepsza efektywność transportu, możliwość obsługi większej liczby składów i wzrost bezpieczeństwa.
Poprawa komfortu dla pasażerów
Dla pasażerów, którzy będą korzystać z tego odcinka po modernizacji, oznacza ona lepszą ofertę przewozową i poprawę komfortu. W ramach prac zostanie zmodernizowanych w sumie 7 przystanków i stacji. Niektóre z nich zyskają zadaszenie i infrastrukturę ułatwiającą dostęp i poprawiającą komfort podróżowania.
Wśród stacji przeznaczonych do modernizacji są; Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom, Bytom Karb, Bytom Północ Radzionków oraz Radzionków Rojca. Modernizacja zostanie zakończona w 2024 roku. Pieniądze na ten cel pochodzą z Krajowego Programu Kolejowego oraz z funduszy Unii Europejskiej.
Aleksander Pszoniak, PR24, akg