Przez Pruszków, który znajduje się w tak zwanym warszawskim węźle kolejowym przebiegają dwie bardzo ważne kolejowe arterie. Jedną z nich jest dojazd do najnowocześniejszej linii, czyli Centralnej Magistrali Kolejowej, łączącej centralną Polskę ze Śląskim i Małopolską. Drugą trasą jest dalekobieżna linia Warszawa – Poznań. Przez Pruszków przebiegają także trasy do Łodzi oraz lokalne odcinki w stronę Grodziska Mazowieckiego. Natężenie ruchu na tych trasach należy do największych w całym kraju, dlatego też lokalne samorządy i mieszkańcy od lat walczą o wygodne przejścia nad lub pod torami, by bezpiecznie i wygodnie móc się przemieszczać.
PKP Intercity z nową umową na świadczenie usług przewozowych. Jej wartość to 20 mld zł
Wiadukt lepszy niż przejazd
Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel przyznał, że skrzyżowania w poziomie szyn przy tak dużej częstotliwości kursowania pociągów nie są ani wygodne, ani bezpieczne. Panaceum jest właśnie budowa kładek lub tuneli. Prezes zapowiedział, że w związku z ciągle rosnącym ruchem przejścia w poziomie szyn będą likwidowane i zastępowane bezpiecznymi inwestycjami. Ireneusz Merchel zapowiedział, że porozumienie umożliwi budowę bezpiecznych przejść i przejazdów dla zmotoryzowanych i pieszych.
Wiadukt między ulicami Grunwaldzką i Broniewskiego, który jest przedmiotem umowy, powstanie w ciągu dwóch lat. Budowa rozpocznie się jeszcze w tym roku, a mieszkańcy Pruszkowa będą mogli z niego korzystać w 2023 roku. Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel zaznaczył, że będzie to zupełnie nowa możliwość komunikacji między dwiema stronami torów kolejowych. Wiadukt nie zastąpi żadnego przejścia w poziomie szyn.
Podobne porozumienia podpisano kilka lat temu z władzami dzielnicy Rembertów w Warszawie. Ma tam powstać tunel, który ułatwi komunikację. Takie inwestycje mają też w dzielnicy Wesoła i podwarszawskim Sulejówku. Mają one powstać w obecnej perspektywie budżetu unijnego, przez który są wspierane.
PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md