Profil zaufany jest ważny trzy lata. Dzięki niemu szybko i bezpiecznie można potwierdzić swoją tożsamość w internecie, korzystać z setek usług online na wielu portalach urzędowych, a także - jako rodzice, kierowcy, pacjenci, właściciele firm czy ubezpieczeni - bez wychodzenia z domu załatwić mnóstwo codziennych spraw.
W większości przypadków profil zaufany można założyć w kilka minut, oczywiście przez internet. Możliwości i opcji jest coraz więcej, podobnie jak korzyści.
- Profil zaufany to bezpłatny i bezpieczny klucz do e-administracji. W nowym roku przyda się wszystkim. Zwłaszcza, że stale pracujemy nad nowymi e-usługami, z których będzie można dzięki niemu korzystać - podkreśla minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Cyfryzacja Polaków idzie naprzód. Już prawie 9 mln osób posiada profil zaufany
Zaloguj się na swoje konto bankowe
Profil zaufany można założyć na trzy sposoby: za pośrednictwem bankowości elektronicznej, składając wniosek i potwierdzając dane w jednym z wyznaczonych punktów oraz tzw. szybką ścieżką, spotykając się online z urzędnikiem. Ostatni przypadek dotyczy jednak tylko tymczasowego profilu zaufanego, ważnego trzy miesiące. Co ważne – wszystkie procedury, jak i wykorzystywanie profilu zaufanego są bezpłatne.
Dzięki bankowości elektronicznej profil zaufany można założyć i potwierdzić w pełni online, 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu. Warunkiem jest niestety posiadanie konta w banku, który taką opcję oferuje.
Jeśli więc masz konto w jednym z niżej wymienionych banków - T-Mobile Usługi Bankowe, PKO BP, Inteligo, Santander, Pekao, mBank, ING, Millenium, Alior Bank, kilkaset banków spółdzielczych – zaloguj się na swoje konto bankowe, wyszukaj formularz zakładania profilu zaufanego i czytaj uważnie informacje przekazywane podczas procesu rejestracji; operację potwierdź bankowym kodem autoryzacyjnym, a na adres mailowy otrzymasz potwierdzenie założenia konta. Profil zaufany można założyć także za pomocą konta w systemie Envelo Poczty Polskiej.
Za każdym razem, gdy chcesz zalogować się z wykorzystaniem profilu zaufanego, wybieraj opcję logowania przez system tego banku. Dane w banku są wiarygodne – zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta. Dlatego każdy, kto zdecyduje się na ten sposób założenia profilu zaufanego, nie musi już potwierdzać ich osobiście w urzędzie.
KPRM: e-usługi coraz popularniejsze. Portal gov.pl odwiedziło w listopadzie ponad 13,5 mln osób
Odwiedź jeden z 1500 punktów potwierdzających
Jeżeli nie możesz lub nie chcesz zakładać profilu zaufanego za pomocą konta w banku – możesz certyfikatem kwalifikowanym lub założyć w punkcie potwierdzającym. W tym przypadku konieczne jest złożenie wniosku przez internet.
Procedura jest dość prosta:
- wejdź na stronę profilu zaufanego – pz.gov.pl,
- zarejestruj się,
- wypełnij formularz,
- kiedy wyświetli się komunikat z prośbą o wpisanie kodu autoryzacyjnego, wpisz go,
- zaczekaj na potwierdzenie, że wniosek o profil zaufany został pomyślnie złożony,
- wybierz jedną z dwóch opcji: "Wyświetl listę punktów potwierdzających" oraz "Potwierdź wniosek certyfikatem kwalifikowanym",
- wybierając opcję pierwszą wybierz jeden z 1500 punktów potwierdzających (urzędy skarbowe, inspektoraty ZUS, banki, urzędy miejskie czy wojewódzkie); na weryfikację danych jest 14 dni,
- wybierając opcję potwierdzenia certyfikatem kwalifikowanym uruchom aplikację PZ Signer i rozpocznij proces podpisu,
- Profil zaufany ważny jest przez 3 lata, później można przedłużać jego ważność o kolejne 3 lata.
Specjalna ścieżka postępowania dla seniorów
Jeśli nie macie konta w banku umożliwiającym szybkie założenie profilu lub nie możecie udać się do punktu potwierdzającego – od pewnego czasu istnieje trzecia opcja – tymczasowy profil zaufany. Wniosek należy wypełnić w internecie, a dane potwierdzić podczas wideorozmowy z urzędnikiem. Tymczasowy profil zaufany jest ważny 3 miesiące.
By założyć tymczasowy profil zaufany należy wejść na stronę gov.pl, wybrać usługę "Załóż profil zaufany", a w niej przycisk "Załóż tymczasowy profil zaufany". System zapyta czy mamy ukończone 70 lat. Jeśli odpowiedź będzie twierdząca, otwarta zostanie specjalna ścieżka postępowania dla seniorów.
- Przez siedem dni w tygodniu grupa specjalnie przeszkolonych urzędników zajmuje się wyłącznie obsługą osób w starszym wieku. W ten sposób staramy się, aby na tyle na ile jest to możliwe, ułatwić seniorom proces rejestracji na szczepienia - tłumaczy minister Zagórski.
Tymczasowy profil zaufany można uzyskać pod warunkiem posiadania ważnego, polskiego dowodu osobistego lub paszportu. Tożsamość potwierdza się podczas rozmowy wideo, do której potrzebne jest urządzenie wyposażone w kamerę oraz mikrofon - telefon, tablet lub laptop.
Lista e-usług jest coraz dłuższa
Dzięki profilowi zaufanemu można korzystać z setek usług online na wielu portalach urzędowych. Takimi portalami są między innymi:
- Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – złożysz tu na przykład wniosek o dowód osobisty, uzyskasz odpisy aktów stanu cywilnego, zgłosisz urodzenie dziecka, złożysz odwołanie od decyzji administracyjnej;
- Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS) – możesz tu umówić się na wizytę w placówce ZUS, wysłać wnioski, sprawdzać swoje zwolnienia lekarskie, sprawdzić czy pracodawca zgłosił cię do ubezpieczeń, sprawdzić informacje o stanie swojego konta ubezpieczeniowego w ZUS;
- Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG) – możesz tu założyć firmę, wznowić lub zawiesić działalność gospodarczą, uzyskać dane osób, które prowadzą firmy w Polsce.
Z kolei w serwisie obywatel.gov.pl – gdzie również konieczny jest profil zaufany – można sprawdzić:
- swoje punkty karne,
- dane w Rejestrze Dowodów Osobistych,
- czy twój dowód jest unieważniony,
- dane w rejestrze PESEL,
- dane medyczne w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) na pacjent.gov.pl.
Lista e-usług jest coraz dłuższa.
Z profilu zaufanego korzysta ponad 9 mln osób
Profil zaufany powstał w 2011 r. Do 2016 r. korzystało z niego ok. 400 tys, osób, w większości urzędników. Do 1 stycznia 2018 r. z profilu zaufanego korzystało 1,3 mln osób. Od tego czasu widać stały i dynamiczny wzrost zainteresowania e-administracją, a tym samym profilem zaufanym:
14 stycznia 2018 r. – z profilu zaufanego korzysta 1 374 546 osób,
14 stycznia 2019 r. – 2 563 301 osób,
14 stycznia 2020 r. – 4 780 989 osób,
14 stycznia 2021 r. – ponad 9 mln osób.
– Zdajemy sobie sprawę, że pandemia przyspieszyła pewne procesy. Jednak wyraźnie widać, że rosnące zainteresowanie profilem zaufanym zaczęło się wcześniej – mówi Marek Zagórski. – Ciężko na to pracowaliśmy i robimy to nadal. Nieustannie – i jak widać skutecznie – przekonujemy Polaków, że warto korzystać z naszych rozwiązań.
PolskieRadio24.pl, DoS