Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Stanisław Brzeg-Wieluński 11.03.2021

Korzystanie z niektórych e-usług zwiększyło się dziesięciokrotnie. Już 10 mln osób może załatwiać swoje sprawy zdalnie

Coraz więcej Polaków korzysta z e-usług i robi to coraz częściej. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się usługi administracji publicznej i placówek służby zdrowia, które w niełatwym okresie pandemii pozwalają załatwiać wszystkie niezbędne sprawy bez wychodzenia z domu. Dynamiczny rozwój cyfrowy naszego kraju został także odnotowany w światowych rankingach.

W 2020 roku Polska awansowała w ranking ONZ dotyczącym e-administracji o dziewięć miejsc – byliśmy na 33. (na 193 miejsca), jesteśmy na 24. Drugi ranking dotyczy e-partycypacji. On też jest związany z cyfryzacją. W tym rankingu oceniane są innowacyjne działania i procesy, których celem jest zaangażowanie obywateli w procedury administracyjne i podejmowanie decyzji. Tutaj nasz awans jest jeszcze większy. W 2018 roku byliśmy na 31. miejscu, w 2020 r. wskoczyliśmy na 9. (także na 193 miejsca). Wpływ na oba awanse miały wciąż powiększająca się liczba dostępnych e-usług, ale i na pewno wciąż rosnące zainteresowanie tymi rozwiązaniami.


cyfryzacja free 1200.jpg
Polacy złożyli już 5 milionów wniosków o cyfrowe dowody osobiste. Wkrótce pojawią się e-doręczenia

Setki e-usług

Kluczem do e-usług jest profil zaufany. Korzysta z niego prawie 10 mln Polaków, a od początku tego roku założyło go ponad milion osób. Tylko w ciągu minionego roku na założenie PZ zdecydowało się 4,3 mln osób, przed którymi otworzyły się zupełnie nowe możliwości kontaktu z urzędami i instytucjami państwowymi.

Z jakich e-usług można skorzystać? Pełna lista, liczona w setkach, znajduje się portalu GOV.pl, który tylko w lutym odwiedziło niemal 13 mln osób. Wśród najpopularniejszych udogodnień administracji centralnej – obok rozwiązań lokalnych i samorządowych – znaleźć można:

  • złożenie wniosku o dowód osobisty dla siebie lub dziecka;
  • zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego;
  • zgłoszenie narodzin dziecka;
  • złożenie wniosku 500+;
  • zameldowanie na pobyt stały i czasowy;
  • uzyskanie odpisu aktu urodzenia, małżeństwa, zgonu;
  • złożenie wniosku o rejestrację pojazdu;
  • zawiadomienie o zbyciu lub nabyciu pojazdu;
  • możliwość prowadzenia korespondencji z wybranym urzędem;
  • możliwość sprawdzenia wielu danych zamieszczonych w rejestrach państwowych.

Historia pojazdu i punkty karne

Wśród e-usług, które cieszyły się największą popularnością w lutym tego roku nieustająco króluje "Historia Pojazdu". W lutym skorzystano z niej 21,7 mln razy, czyli niemal dwa razy więcej niż rok wcześniej.

W systemie widoczne są nie tylko pojazdy sprowadzone z zagranicy i już zarejestrowane w Polsce, ale także zagraniczne auta, które jeszcze nie znalazły się w Centralnej Ewidencji Pojazdów, a na przykład już są oferowane do sprzedaży. Usługa jest bezpłatna, wymagane jest jedynie znajomość numeru VIN i daty pierwszej rejestracji.

W kategorii największy wzrost liderką e-usług jest "Sprawdź swoje punkty karne". W lutym Polacy skorzystali z niej 690,1 tys. razy. To o ponad 10 razy więcej niż w lutym 2020 r. (62,8 tys.). Co miało wpływ na taki wzrost? Na pewno to, że usługę od 5 grudnia 2020 r. można znaleźć nie tylko na GOV.pl, ale także w aplikacji mObywatel.

Z kolei pięciokrotny wzrost – porównując rok do roku – odnotowała e-usługa "Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego". W lutym 2020 r. Polacy skorzystali z niej 5779 razy, w lutym tego roku – 26.560. Coraz większą popularnością cieszy się także e-meldunek, czyli e-usługa umożliwiająca zameldowanie i wymeldowanie się przez internet. Tutaj mamy czterokrotny wzrost. Rok temu w lutym skorzystano z niej 6319 razy, w tym roku – 23.140.


cyfryzacja 1200.jpg
Profil zaufany - jak i po co go założyć? Lista korzyści jest coraz dłuższa

Elektroniczne zwolnienia i recepty

Warto także przypomnieć, że cyfryzacja administracji nie ogranicza się jedynie do możliwości załatwiania spraw w urzędach. Również służba zdrowia stawia na komunikację zdalną tam, gdzie jest to możliwe bez szkody dla osoby chorej. Doskonałym tego przykładem jest eRecepta. To część Internetowego Konta Pacjenta, dzięki niej można pobrać, przeglądać, a przede wszystkim realizować recepty wystawione przez lekarza. Korzystając z aplikacji mObywatel eReceptę można zrealizować w aptece bez podawania numeru PESEL.

Drugim dużym udogodnieniem jest e-zwolnienie, czyli elektroniczne zwolnienie lekarskie, dzięki któremu nie trzeba już dostarczać zwolnienia pracodawcy albo do ZUS. E-zwolnienie zostanie automatycznie przesłane na profil Platformy Usług Elektronicznych płatnika składek i do systemu ZUS.

– Polacy, co obserwujemy od dłuższego czasu, coraz chętniej korzystają z e-administracji, a my wychodzimy naprzeciw ich oczekiwaniom i przygotowujemy nowe i nowoczesne e-usługi. Pandemia oczywiście przyspieszyła pewne procesy. Jednak stały i sukcesywny wzrost zainteresowania e-usługami zaczął się wcześniej – podsumowuje Marek Zagórski, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

 

 

PolskieRadio24.pl, DoS