Wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska Artur Lorkowski zapowiedział, że w tym roku instytucja chce wspierać zeroemisyjny transport publiczny w miastach, rozwój infrastruktury oraz wymianę floty samochodowej poprzez system dopłat.
00:26 deb1.mp3 Maciej Mazur zwrócił uwagę, że Polska z kolei dobrze sobie radzi w obszarze transportu publicznego. Wiceprezes Narodowego Funduszu Artur Lorkowski przypomniał, że miasta w całej Polsce otrzymają wsparcie na zakup 430 autobusów elektrycznych, dzięki czemu ich liczba na drogach się podwoi.IAR
Polska na początku drogi ku zeroemisyjnemu transportowi
Z kolei Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych ocenił, że nasz kraj jest na początku drogi ku zeroemisyjnemu transportowi i mamy w tym obszarze wiele do zrobienia.
O ile auto elektryczne jest tańsze w utrzymaniu od tradycyjnego? Znamy wyliczenia ekspertów
Przytoczył dane, mówiące o 20 tysiącach samochodów z napędem elektrycznym i hybrydowym w Polsce. Dla porównania - jak powiedział - na Ukrainie jest ich 50 tysięcy.
- My cały czas mamy przed sobą dużo pracy do wykonania, bo też wyzwanie, z którym się mierzymy, jest bardzo duże - ocenił prezes Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
00:28 deb2.mp3 Wiceprezes Narodowego Funduszu poinformował też, że na ukończeniu są prace dotyczące modelu dopłat do samochodów elektrycznych./iar/.
Lepiej jest z elektromobilnością w obszarze transportu publicznego
Maciej Mazur zwrócił uwagę, że Polska z kolei dobrze sobie radzi w obszarze transportu publicznego. Wiceprezes Narodowego Funduszu Artur Lorkowski przypomniał, że miasta w całej Polsce otrzymają wsparcie na zakup 430 autobusów elektrycznych, dzięki czemu ich liczba na drogach się podwoi.
"Mamy prawdziwy zalew inwestycji". Polska włącza się w wyścig o e-napęd
Część uczestników debaty wskazywała na konieczność rozwoju sieci stacji ładowania w naszym kraju.
Zapowiedź większego wsparcia rozwoju infrastruktury – m.in. stacji ładowania
Artur Lorkowski zapowiedział, że najbliższym czasie będzie uruchomione wsparcie na rozwój tej infrastruktury. Stacje szybkiego ładowania mają otrzymać wyższe dofinansowanie niż te wolnego ładowania.
Wiceprezes Narodowego Funduszu poinformował, że będą też preferowane stacje poza dużymi miastami, gdzie rynek usług ładowania nie jest jeszcze rozwinięty. Ponadto zapowiedział, że instytucja będzie wspierała stacje publiczne ogólnodostępne, ale także te, które nie będą dostępne dla wszystkich, czyli na przykład położone przy wspólnotach mieszkaniowych.
Będzie nowy model dopłat do aut elektrycznych. Obejmie w większym stopniu leasing
Wiceprezes Narodowego Funduszu poinformował też, że na ukończeniu są prace dotyczące modelu dopłat do samochodów elektrycznych. Dodał, że wyciągnięto wnioski z ubiegłorocznego pilotażu, a nowy system wsparcia - według Artura Lorkowskiego - musi spełnić kilka warunków, między innymi obejmować przedsiębiorstwa.
- Po drugie system musi uwzględniać sposób, w jaki dzisiaj samochody są finansowane, czyli musi uwzględniać kwestie leasingu - powiedział.
- Ponadto - jak dodał wiceprezes - w system dystrybucji dopłat trzeba zaangażować podmioty, które uczestniczą w systemie sprzedaży, takie jak firmy leasingowe i banki.
IAR, jk