Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 17.11.2021

100 mld zł na modernizację polskich kolei. PKP mają już 95 lat

O sytuacji polskiej kolei, jej modernizacji, na którą przeznaczono ponad 100 mld zł, oraz perspektywach jej rozwoju, mówił w radiowej Jedynce Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA.
Posłuchaj
  • O sytuacji polskiej kolei, jej modernizacji, na którą przeznaczono ponad 100 mld zł oraz perspektywach jej rozwoju, mówił w radiowej Jedynce Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA./Justyna Golonko/.
Czytaj także

Gość Polskiego Radia przypomniał, że 95 lat temu, postanowieniem prezydenta Rzeczypospolitej zostało ustanowione przedsiębiorstwo Polskie Koleje Państwowe, a nieco ponad 20 lat temu powstała ustawa o restrukturyzacji i komercjalizacji Przedsiębiorstwa Państwowego Polskie Koleje Państwowe, powołująca nowoczesną strukturę quasi-holdingową polskich kolei.

PKP21200x660.JPG
Od parowozów do Pendolino. 95-lecie utworzenia Polskich Kolei Państwowych

Grupa PKP jednym z największych pracodawców w Polsce

Dziś grupa PKP jest, wraz ze spółkami powiązanymi, jednym z największych w Polsce pracodawców oraz jedną z największych kolei Unii Europejskiej. Trzeba przypomnieć, że rok 2021 został, na wniosek Unii, ustanowiony Rokiem Kolei.

Posłuchaj
05:26 justa-17-11-kolej.mp3 O sytuacji polskiej kolei, jej modernizacji, na którą przeznaczono ponad 100 mld zł, oraz perspektywach jej rozwoju, mówił w radiowej Jedynce Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA./Justyna Golonko/.

 

Polska kolej to nadal najbardziej bezpieczny i ekologiczny środek transportu

- Dzięki temu po raz pierwszy tak mocno wybrzmiało to, o czym środowisko mówi od lat - że jest to najbezpieczniejszy, najpunktualniejszy i najbardziej ekologiczny środek transportu - mówi prezes Mamiński.

- Jeśli cały transport jest odpowiedzialny za 25 procent emisji CO2, to transport kolejowy to tylko 0,5 procent - podkreśla gość radiowej Jedynki.

1200_pociąg_shutterstock.jpg
Remont linii kolejowej Kielce-Częstochowa. Będzie bezpieczniej i wygodniej

I widać to szczególnie na przykładzie polskich kolei - która opiera się w zdecydowanej większości na elektrycznych zespołach trakcyjnych.

- Wraz z bydgoską Pesą i PKN Orlen bierzemy ponadto udział w pracach nad lokomotywą wodorową - mówi prezes Mamiński.

Lokomotywa.jpg
PKP Intercity kupuje nowe lokomotywy. Rozwiną prędkość do 200 kilometrów na godzinę

Na modernizację polskich kolei przeznaczono 100 mld zł

- To, że Unia Europejska i program Polski Ład stawiają na kolej, sprawia, że przyszłością tego środka transportu jest dalsza modernizacja taboru, a także infrastruktury, w tym dworców wykorzystujących ekologiczne rozwiązania, takie jak: fotowoltaika, pompy ciepła - dodaje prezes zarządu PKP.

Gość Polskiego Radia pytany o koszty programu modernizacji kolei mówi o przeznaczeniu na ten cel 100 mld zł ze środków krajowych oraz unijnych, w tym 2 mld zł na modernizację dworców kolejowych, 19 mld zł na tabor i punkty utrzymania dla PKP Intercity.

Justyna Golonko, jk