Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Adam Kaliński 19.11.2021

Przebudowa dworca Warszawa Zachodnia. W grudniu zostanie uruchomiony nowy peron

Konstrukcje zadaszenia z panelami fotowoltaicznymi kilkanaście metrów nad peronami, szerokie podziemne przejście, nowe tory i rozjazdy - to widoczne efekty przebudowy Warszawy Zachodniej. Kolejarze pokazali dziś postępy robót na jednym z największych dworców kolejowych w kraju. Inwestycja warta 2 miliardy złotych jest współfinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wykonawca montuje tory, rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem, układa setki metrów kabli, kanalizację, stawiane są stalowe konstrukcje sięgające kilkunastu metrów nad peronami i przygotowywane jest przejście podziemne. Z myślą o podróżnych zwiększona jest liczba komunikatów i informacji.

Rośnie rola kolei w transporcie

- Efektywnie wykorzystujemy środki funduszy unijnych. Zwiększa się atrakcyjność i dostępność kolei. Podróżni korzystają już z efektów prac m.in. na stacjach w Szczecinie, Lublinie, Rzeszowie, Gdańsku oraz wielu mniejszych miejscowościach. Przebudowa Warszawy Zachodniej zwiększy rolę kolei, jako najbardziej ekologicznego środka transportu. Poprawi się komunikacja w stolicy, aglomeracji oraz na trasach dalekobieżnych i międzynarodowych - mówi wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Czytaj więcej:

Kontrakt podpisany. Stacja w Olsztynie zostanie przebudowana

Podróżni  skorzystają z pierwszego nowego peronu numer 6 Warszawy Zachodniej w grudniu. Montowane są gabloty, ławki i tablice informacyjne. Obok wysokiego zadaszenia ustawiane są elementy niższych wiat - przedłużenie hali peronowej. Zaawansowane jest przygotowanie peronów 7 i 8. Ten ostatni to dodatkowa platforma od strony Woli.

Dach hali peronowej jest wykonany w jednej trzeciej. Konstrukcje wysokiego zadaszenia widać nad trzema budowanymi peronami. Na 27 filarach wykonawca układa kolejne elementy. Do zasilania stacji wykorzystana będzie energia słoneczna.

Panele słoneczne uzupełnią zasilanie urządzeń

Na dachu umieszczane są panele fotowoltaiczne o powierzchni 12 tysięcy metrów kwadratowych - to powierzchnia bliska dwóm boiskom do piłki nożnej. Energia z paneli fotowoltaicznych zapewni jedną trzecią rocznego zapotrzebowania urządzeń zainstalowanych na dworcu i stacji oraz ograniczy emisję dwutlenku węgla. Dzięki świetlikom wewnętrzne przestrzenie uzupełni również naturalne światło. Na stacji zaplanowano także zielone przestrzenie z krzewami.

Nowy układ torów

- Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia rozpoczęła prace na warszawskiej linii średnicowej. Największe kolejowe przedsięwzięcie w stolicy, realizowane z udziałem środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, prowadzone jest przy utrzymanym ruchu pociągów. Prowadzenie prac obok kursujących składów - to wyzwanie dla zarządcy infrastruktury i wykonawcy - powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, które są inwestorem przedsięwzięcia.

Czytaj więcej:

"Rozwój kolei w Polsce to jeden ze strategicznych celów obecnego rządu". Otwarto dworzec w Sterkowcu

Na stacji powstaje nowy układ torowy. Ułożonych zostało już 29 rozjazdów oraz blisko 4 kilometry nowych torów. Ustawiane są słupy i bramki dla rozwieszenia sieci trakcyjnej. W przygotowanej konstrukcji przejścia podziemnego - od peronu linii obwodowej do peronów 6, 7, 8 wykonywana jest posadzka. W nowym budynku Lokalnego Centrum Sterowania montowane są systemy i komputery do sprawnego prowadzenia ruchu pociągów.

Na stacji Warszawa Zachodnia dla podróżnych przewidziano zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską.

Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 roku.

Aleksander Pszoniak, PR24, akg