Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Adam Kaliński 24.01.2022

Budowa trasy S3 na finiszu. Wydano ostatnie pozwolenia

Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o pozwoleniu na budowę dla odcinka drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Dargobądz. Trasa na tym odcinku będzie miała 17 kilometrów.

Dzięki temu, po przekazaniu wykonawcy w ciągu 7 dni placu budowy, możliwe będzie rozpoczęcie robót budowlanych. To ostatnia decyzja wydana dla budowy drogi ekspresowej S3 w Polsce. W grudniu ubiegłego roku pozwolenie uzyskał odcinek Dargobądz - Troszyn, a w budowie jest odcinek Bolków - Lubawka na Dolnym Śląsku. W 2024 roku planowane jest zakończenie realizacji odcinka Świnoujście - Troszyn, wówczas cała S3 od wybrzeża bałtyckiego do granicy z Czechami będzie gotowa.

Większa przepustowość 

Odcinek Świnoujście - Troszyn został podzielony na dwa odcinki realizacyjne. Odcinek Świnoujście - Troszyn, dla którego została dzisiaj wydana decyzja będzie rozpoczynał się od ronda na wyjeździe z tunelu w Świnoujściu. Koniec odcinka nastąpi przed węzłem Dargobądz. Od tego węzła będzie rozpoczynał się odcinek Dargobądz - Troszyn. Nowobudowana S3 włączy się w istniejącą obwodnicę Troszyna.    

Istniejąca dziś na tym odcinku droga krajowa numer 3 jest jednojezdniowa, co nie zapewnia odpowiedniej przepustowości dla ruchu drogowego i negatywnie wpływa na bezpieczeństwo. Istnieje na przykład groźba zderzeń czołowych.

Dlatego, jak argumentuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, konieczna jest budowa dwujezdniowej S3, która zapewni możliwość przejazdu bez zatorów i spowolnień ruchu. Ma to szczególne znaczenie, biorąc pod uwagę rozwój połączeń promowych i portu w Świnoujściu.

Połączy północ z południem  

Odcinek ma długość 17 kilometrów. Rozpoczyna się od połączenia z tunelem w Świnoujściu w pobliżu terminala promów morskich, a kończy na zachód od węzła Dargobądz. Na trasie powstaną cztery węzły drogowe - Świnoujście, Świnoujście LNG, Świnoujście Łunowo i Międzyzdroje.

Wybudowanych zostanie również 10 wiaduktów i dwie estakady oraz kładka dla pieszych. Powstaną również przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa przejścia górne o szerokości 50 metrów.

Czytaj także:

Droga ekspresowa S3 przebiega przez zachodnią część Polski i łączy południe z północą. Docelowo połączy Świnoujście z Lubawką. Trasa ta jest też fragmentem międzynarodowej drogi E65 i leży w tak zwanym transeuropejskim korytarzu transportowym. Jej docelowa długość przekroczy 470 kilometrów. W tej chwili kierowcy mogą korzystać z ponad 400 kilometrów tej trasy.

Aleksander Pszoniak, PR24, akg