Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Artur Jaryczewski 21.06.2018

Budowa CPK coraz bliżej. Specustawa weszła w życie

W czwartek weszła w życie specustawa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Port w gminie Baranów, niespełna 50 kilometrów od Warszawy, ma powstać za 10 lat. Nowe przepisy dotyczą harmonogramu przygotowań, poruszają sprawę przejęcia gruntów potrzebnych pod inwestycję oraz to, kto będzie ją koordynował i nadzorował. Prace nad CPK komentowali w Polskim Radiu 24 Leszek Wiśniewski i Adrian Furgalski.

Jak mówi pełnomocnik rządu do spraw budowy CPK Mikołaj Wild, jednym z pierwszych kroków będzie powołanie spółki celowej, która będzie się zajmować budową samego lotniska, jak i inwestycjami drogowymi i kolejowymi. Z założeń wynika, że dojazd pociągiem do CPK z największych polskich miast nie powinien przekroczyć 2 - 2,5 godziny. Już niedługo ma zostać zakończone studium środowiskowe. Do 2021 roku zakończą się przygotowania planistyczne i w tym samym roku ruszy budowa. Pierwszy samolot ma wystartować sześć lat później. 

Specustawa zakłada, że rząd przejmie grunty od prywatnych właścicieli. Podczas majowego spotkania z mieszkańcami gminy Baranów, Mikołaj Wild zapowiedział, że cena metra kwadratowego będzie się wahać od 35 do 40 złotych. Pełnomocnik zadeklarował, że jest to bardzo dobra stawka. Mieszkańcy zwracali jednak uwagę, że będą musieli zapłacić podatek od transakcji.

Podczas niedawnego referendum większość głosujących opowiedziała się przeciwko inwestycji. Głosowanie nie jest jednak wiążące dla rządu. Jak mówi Wild, sprawa finansowania inwestycji nadal jest otwarta, a specustawa daje na tym polu wiele możliwości. W tej chwili rząd szacuje, że inwestycja pochłonie 30 - 35 miliardów złotych. Część może być finansowana ze środków budżetowych. W sprawie finansowania inwestycji były też prowadzone rozmowy z Chinami i Singapurem. Żadne decyzje w tej sprawie jednak nie zapadły. Docelowo port ma obsłużyć 100 milionów pasażerów rocznie. 

Leszek Wiśniewski mówił w Polskim Radiu 24, że wbrew różnym głosom, lokalizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego nie jest przypadkowa. - To nie jest tak, że ktoś palcem sobie wskazał, że tu w Baranowie będzie lotnisko. To wynika z pewnych wieloletnich planów - zaznaczył ekspert ds. gospodarki przestrzennej i transportu Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego.

Gość PR24 podkreślił, że bardzo ważne są także inwestycje, które będą towarzyszyć CPK. - One są już teraz potrzebne. Na autostradzie A2 jest tak duży ruch, że jest potrzebna jej rozbudowa. Jeżeli chodzi o kolej, to też jest tak, że ta inwestycja będzie realizować pewien pomysł sprzed lat, dotyczący odciążenia linii z Warszawy do Sochaczewa. Cały pomysł CPK polega na integrowaniu różnych rodzajów transportu. To lotnisko będzie wpisane w krajową infrastrukturę transportową - dodał.

Adrian Furgalski zwrócił uwagę na znaczenie przyjaznego dla podróżnych projektu lotniska, opartego nie tylko na funkcjonalności, ale umożliwiającego komfortowe spędzenie czasu w oczekiwaniu na połączenie. Za wzór stawiane jest tutaj zdobywające rozliczne nagrody i zwyciężające w międzynarodowych rankingach lotnisko Changi w Singapurze, do rozwiązań którego mogliby się odwołać projektanci CPK.

IAR/PR24/aj