Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Aneta Hołówek 21.10.2010

Toaleta ważna rzecz

Ponad 70 procent respondentów TNS OBOP uważa, że przed EURO 2012 trzeba poprawić standard polskich toalet.
Dobre oznakowanie ważna rzeczDobre oznakowanie ważna rzeczGlow Images/East News

Patrole Czystości, które już trzeci rok wizytują te przybytki, przyznały jednocześnie miano "Czystej Toalety", aż 80 procentom tych obiektów.

Prozaicznym z pozoru problemem publicznych toalet od trzech lat zajmuje się firma CWS-boco Polska, która od trzech lat prowadzi monitoring obiektów i prowadzi kampanię edukacyjną poprzez specjalne Patrole Czystości, które w tym roku wizytowały i oceniały 400 toalet w sześciu polskich miastach.

Nasza kampania przyczynia się do zmian na lepsze - uważa prezes CWS-boco Andrzej Smółko - Przykładem może być toaleta publiczna pod Rotundą w Warszawie, która była bardzo nisko oceniona w poprzedniej edycji, w tegorocznej uzyskała 90 punktów na 100 możliwych.

W opinii Smółki, potwierdzonej wynikami wizytacji obiektów, z roku na rok stan toalet poprawia się.

W tegorocznej edycji aż 80 procent toalet dostępnych publicznie przeszło nasz test i zasłużyło na odznakę "Czysta Toaleta"- dodaje.

Patrole Czystości, dwuosobowe zespoły ubranych w charakterystyczne białe uniformy przeszkolonych audytorów, odwiedzają co roku toalety na dworcach, lotniskach, w restauracjach i wszystkich miejscach, w których w 2012 roku pojawią się turyści z kraju i zagranicy.

W Krakowie najczyściej

Idealną ocenę - 100 punktów - uzyskały w tegorocznej akcji dwa na 400 badanych obiektów. Oba zlokalizowane były w lokalach gastronomicznych - jeden w Warszawie i jeden w Krakowie.

Właśnie Kraków jest liderem w gronie sześciu wizytowanych miast jeśli chodzi o standard i estetykę toalet, uzyskując w trzech dotychczasowych edycjach średnio 73 punkty.

W podziale na lokalizację obiektu najwyższe noty uzyskiwały lotniska (76 punktów) i obiekty komercyjne - galerie handlowe (73) i stacje benzynowe (72), a najmniej punktów zebrały dworce (zaledwie 50) i tzw. szalety miejskie (63).

W nowoczesnych obiektach nie jest źle

Nowością kampanii prowadzonej w 2010 roku była próba oceny stanu toalet w obiektach sportowych. Dokonano jej na podstawie wyników badań TBS OBOP, który zasięgnął opinii przedstawicieli środowiska piłkarskiego - od zawodników poczynając na kibicach kończąc.

Oceny były zróżnicowane, bowiem dała się zauważyć znaczna różnica standardu w zależności od kategorii obiektu. Stadiony nowe, wybudowane lub zmodernizowane w ostatnim roku, dysponują w większości nowoczesnymi toaletami i zaspokajają potrzeby kibiców, zarówno pod względem przepustowości jak i wyposażenia.

Znacznie gorzej jest na starych stadionach, gdzie co piąty uczestnik widowiska deklarował niechęć do odwiedzenia tego przybytku i przyznawał, że zdarzało mu się korzystać z "rozwiązań alternatywnych", czyli z toalety "pod chmurką". Na nowych stadionach 60 procent kibiców ocenia standard toalet jako wysoki, na starych taką pozytywną ocenę wystawił zaledwie co dwudziesty.

Najmniej problemów jest na stadionach budowanych na potrzeby EURO 2012, na których już w fazie projektu uwzględniono spełniającą wymogi UEFA liczbę toalet, w tym przystosowanych do potrzeb niepełnosprawnych.

Standard czystości i wyposażenia toalet na stadionach, jak również na dworcach, lotniskach i naszych miastach, będzie rzutował na obraz Polski, jaki zostanie w oczach kibiców i turystów po mistrzostwach - podkreśla A.Smółko zapewniając, że akcje Patroli

Czystości i kampania promocyjna trwać będzie przez kolejne lata, aż do rozpoczęcia EURO 2012.

ah