Polskie Radio
migrator migrator
24.03.2010
Spostrzeżenia fotograficzne
W Muzeum Narodowym we Wrocławiu zostanie zaprezentowany zestaw 25 fotografii z lat 1977-88 autorstwa Krzysztofa Paweli. Wśród nich te najbardziej znane: cykl "Rzeźnia" i reportaż z masowych seansów bioenergoterapeuty Cleve’a Harrisa.
Zdjęcia z grupy "Rzeźnia" pokazują konie prowadzone na rzeź. Te obrazy to sarkastyczny komentarz do przemysłowej technologii uśmiercania koni. Jak piszą organizatorzy z tego samego impulsu powstał wtedy cykl „Świniobicie”, dokumentujący z kolei domowe bicie świń.
Krzysztof Pawela należy do grupy fotografów dokumentujących późny okres PRL. Jednak jego przekaz był subtelniejszy, pogłębiony dlatego łatwiej oglądać jego fotografie w galerii.
Od końca lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku Krzysztof Pawela fotografował też seanse przeprowadzane przez bioenergoterapeutę Cleve’a Harrisa, który zdobył w Polsce wyjątkową sławę.
W fotografiach Paweli pojawia się również watek sacrum, widoczny już we wspomnianym cyklu obrazów "Harris". Uwidoczniony jest w scenach z pielgrzymami do miejsc kultu, z dziećmi w strojach pierwszokomunijnych, a nawet pośrednio wydają się do niego nawiązywać tematy tańca, przebierańców, handlarzy dewocjonaliami czy nawet osób przecierających oczy.
Krzysztof Pawela fotografował również Rosję i Rumunię, jednak zdjęcia z własnego podwórka wydają się najciekawsze.
Krzysztof Pawela urodził się w 1954 r. w Krakowie, ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim. W 1975 r. rozpoczął pracę, jako fotoreporter w warszawskich tygodnikach. Zdobył wiele wyróżnień na konkursach polskiej fotografii prasowej, a w 1977 r. został uznany za fotoreportera roku. Od 1988 r. jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Mieszka w Warszawie.
(na podst. info.pras.)
Zapraszamy do galerii!
![''](/c2b7cffa-4792-4739-83d3-4f1981263220.file?format=600x403)
Krzysztof Pawela, Okolice Warszawy, 1981
Krzysztof Pawela, z cyklu „Harris”, 1977-1980
![''](/9d66e5cf-236b-42c9-9b77-edaf509fc708.file?format=600x403)
Krzysztof Pawela, Warszawa-Ursynów, 1985