Jego autoportretem. Poza tym niektóre atelier to kulturalna scheda narodu. Pracownie-muzea generują też niemałe zyski, jeśli stają się turystyczną atrakcją. Jak traktujemy to specyficzne dobro w Polsce?
Zdarza się, że po śmierci właściciela wszystkie gromadzone latami "skarby" trafiają na śmietnik i atelier przechodzi w ręce kolejnego artysty – co często zdarzało się w PRL-u. Obecnie artystyczne pracownie są zagrożone z racji urynkowienia cen mieszkań i lokali użytkowych. Miejsca te, choć nieraz "wybrakowane" pod względem wyposażenia, zazwyczaj miały atrakcyjną lokalizację.
Żeby zapobiec dewastacji, w maju br. ukonstytuował się Zespół ds. Warszawskich Historycznych Pracowni Artystycznych. Jakimi osiągnięciami może pochwalić się to ciało?
Co zostało bezpowrotnie stracone, a co jeszcze daje się ocalić? Czym stało się mieszkanie-pracownia po Henryku Stażewskim? Kto zajął się domem Hansenów w Szumlinie? W co przekształcono dom Tadeusza Kantora w Hucisku?
Zapraszamy do wysłuchania dołączonego nagrania audycji.
***
Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Monika Małkowska
Goście: Agnieszka Bagińska (historyczka sztuki, współkuratorka wystawy "Józef Brandt", autorka książki "Pracownia artysty"), Lech Stangret (historyk sztuki, aktor Teatru Cricot Tadeusza Kantora, bratanek Marii Stangret-Kantor), Michał Krasucki (stołeczny konserwator zabytków)
Data emisji: 12.09.2018
Godzina emisji: 21.09
ml/gs