Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Izabela Zabłocka 21.05.2016

Opublikowano pierwsze zdjęcia odnalezionych szczątków egipskiego airbusa

Egipskie wojsko upubliczniło fotografie, które przedstawiają niektóre odnalezione dotychczas szczątki egipskiego Airbusa A320 linii EgyptAir. Widać na nich m.in. kamizelki ratunkowe, części foteli lotniczych i przedmioty osobiste pasażerów.
Posłuchaj
  • Władze francuskie zalecają powściągliwość w stawianiu hipotez co do przyczyn katastrofy egipskiego samolotu A320. Relacja z Paryża Marka Brzezińskiego/IAR
Czytaj także

Fotografie opublikowano na profilu egipskiej armii na Facebooku. Przedstawiają one fragmenty maszyny, która w nocy ze środy na czwartek uległa katastrofie nad Morzem Śródziemnym, lecąc z Paryża do Kairu, a także poduszkę, pas bezpieczeństwa, torbę i obuwie.

Na zdjęciach widać m.in. części foteli, kawałki tkanin i metalu oraz kamizelki ratunkowe.

Pierwsze dryfujące na Morzu Śródziemnym szczątki samolotu, który wykonywał lot MS804, znaleziono w piątek około 290 km na północ od Aleksandrii. Egipskie ekipy poszukiwawcze natrafiły wówczas m.in. na fotele lotnicze i bagaż. Odnaleziono też fragmenty ciał.

Poszukiwania koncentrują się na odnalezieniu czarnych skrzynek w miejscu, gdzie morze ma głębokość 2,5 tys. - 3 tys. metrów.

You Tube/وزارة الدفاع المصرية

W kabinie był dym

W sobotę francuscy śledczy potwierdzili, że airbus wysłał automatyczne sygnały informujące, iż detektory wykryły dym w kabinie maszyny. Zastrzegli oni jednak, że jest jeszcze zbyt wcześnie na interpretowanie tych danych.

Biuro śledcze i analiz (BEA) "potwierdza, że system ACARS (Aircraft Communications Addressing and Reporting System) wysłał wiadomości wskazujące, że dym w kabinie pojawił się na krótko przed przerwaniem transmisji danych" - powiedział agencji AFP rzecznik śledczych ds. lotnictwa cywilnego. Zastrzegł jednocześnie, że "sygnały te nie pozwalają w żaden sposób stwierdzić, co mogło wywołać dym lub pożar na pokładzie samolotu".

System ACARS używany jest do przekazywania danych dotyczących lotu linii lotniczej, do której należy samolot.

Sprawa przyczyny ciągle otwarta

- Jest na razie zbyt wcześnie, aby interpretować (te dane) i móc określić przyczyny katastrofy, dopóki nie znajdziemy wraku czy czarnych skrzynek. Priorytetem śledztwa jest znalezienie wraku i rejestratorów parametrów lotu i rozmów w kokpicie - podkreślił.

Wcześniej specjalizujący się w tematyce lotniczej portal Aviation Herald poinformował, że na krótko przed katastrofą detektory dymu w samolocie wykryły dym w toalecie i w systemach awioniki samolotu. Aviation Herald twierdzi, że uzyskał te dane "z trzech niezależnych kanałów" za pośrednictwem systemu ACARS.

Zdaniem Philipa Bauma, który wydaje fachowe czasopismo "Aviation Security International Magazine", nie można wykluczyć, że przyczyną katastrofy była awaria techniczna, w rezultacie której na pokładzie wybuchł pożar. - Nie wiemy jednak, czy był to pożar, krótkie spięcie czy wybuch bomby - powiedział.

Według władz greckich radary wykazały, że airbus wykonał nagle dwa ostre skręty, po czym runął z wysokości 7620 metrów do morza.

Airbus wykonujący rejs MS804 wystartował o godz. 23.09 w środę z lotniska Roissy-Charles de Gaulle w Paryżu i zgodnie z planem miał wylądować w Kairze w czwartek o godz. 3.15. O godz. 2.30 samolot zniknął z radarów.

Na pokładzie samolotu znajdowało się 66 osób: 56 pasażerów, w tym troje dzieci, a także siedmiu członków załogi i trzej przedstawiciele przewoźnika odpowiedzialni za bezpieczeństwo.

PAP/IAR/iz