Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Jan Odyniec 08.06.2020

Komisja transportu PE poparła pakiet mobilności. Polska jest przeciw

Komisja transportu PE w poniedziałkowych głosowaniach poparła kontrowersyjne przepisy dotyczące przewoźników drogowych, tzw. pakiet mobilności. W lipcu nad nowymi przepisami ma głosować Parlament Europejski na sesji plenarnej.
Posłuchaj
  • Kosma Zołotowski, eurodeputowany PiS ocenia, że nowe prawo uderzy w krajowy sektor transportowy (IAR)
  • Piotr Mikiel ze Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych przypomniał, że przedstawiciele branży postulowali na przykład zniesienie obowiązku powrotu ciężarówek do kraju (IAR)
Czytaj także
  • Komisja transportu Parlamentu Europejskiego przegłosowała przepisy, które zaostrzają zasady transportu międzynarodowego. Chodzi o ograniczenia dotyczące na przykład czasu pracy kierowców czy ich odpoczynku w hotelach
  • Z zapisami Pakietu Mobilności nie zgadzają się polscy europosłowie. Jak powiedział Informacyjnej Agencji Radiowej Kosma Zołotowski, eurodeputowany PiS, nowe prawo uderzy w krajowy sektor transportowy
  • Parlamentarna komisja odrzuciła wszystkie poprawki zgłoszone do Pakietu Mobilności, w tym zmiany proponowane wcześniej przez polskich przewoźników
  • Jak powiedział Piotr Mikiel ze Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, przedstawiciele branży postulowali na przykład zniesienie obowiązku powrotu ciężarówek do kraju
  • Głosowanie na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego na pakietem mobilności najprawdopodobniej odbędzie się w lipcu

transport miedzynarodowy free shutter 1200.jpg
Unijna debata w sprawie pakietu drogowego. Polscy europosłowie przeciwko

Pakiet mobilności to zestaw propozycji przepisów regulujących transport w UE. Prace nad nim rozpoczęły się w 2017 roku. Regulacje, które zakładają m.in. objęcie przepisami dotyczącymi delegowania kierowców w transporcie międzynarodowym, wzbudzają wiele kontrowersji. Kraje Europy Środkowo-Wschodniej uważają, że to próba wypychania ich firm transportowych z zachodnioeuropejskich rynków i forma protekcjonizmu gospodarczego. Bruksela broni regulacji i wskazuje, że chodzi o to, by kierowcy mieli równe warunki pracy w UE.

Sprzeciw wyraziła m.in. Polska

Jedne z najbardziej kontrowersyjnych zapisów pakietu to m.in. obowiązek regularnego powrotu pojazdu do kraju siedziby raz na 8 tygodni, jak również wprowadzenie ograniczeń w wykonywaniu usług kabotażowych. Nowe przepisy wprowadzają też m.in. 4-dniowy okres karencji, podczas którego przewoźnik nie może wykonywać operacji transportowych na terytorium danego kraju członkowskiego, czy zakaz spania w kabinie ciężarówki podczas dłuższych przerw odpoczynkowych.

Pod koniec marca Polska, Bułgaria, Cypr, Węgry, Malta, Łotwa, Litwa i Rumunia zwróciła się w liście do chorwackiej prezydencji, szefa PE i przewodniczącej KE o zawieszenie prac nad pakietem mobilności. Do tej grupy krajów dołączyła później jeszcze Belgia. W liście zwrócono uwagę, że bezprecedensowe rozprzestrzenianie się koronawirusa już wpływa i będzie miało dalej głęboki wpływ na sektor transportu drogowego. Zaapelowali o wstrzymanie prac nad nowymi regulacjami. Prace w Brukseli jednak nie zostały wstrzymane.

Polscy europosłowie krytykują

Rozczarowany wynikiem poniedziałkowego głosowania jest europoseł Kosma Złotowski z PiS. - Spodziewałem się jednak tego, bo znam rozkład sił w komisji transportu. Szanse na powstrzymanie przepisów podczas głosowania na sesji plenarnej są niewielkie, bo w PE większość popiera nowe regulacje. Większość parlamentarzystów nie zdaje sobie sprawy, jak wielkie spustoszenie w sektorze transportu wywołała pandemia - powiedział. Jak dodał, w tej sytuacji stawianie barier przed sektorem oznacza podniesienie kosztów transportu, a co za tym idzie innych towarów w całej UE.

ciężarówki transport spedycja free shutter 1200.jpg
Dyrektywa transportowa pod lupą Komisji Europejskiej. O rewizję apelowała m.in. Polska

- Spełnia się czarny scenariusz dla europejskiego jednolitego rynku i sektora transportu. Europa od zawsze kojarzona ze wspólnym rynkiem, wolnością przepływu towarów, usług i ludzi teraz stała się ofiarą populistycznych i protekcjonistycznych działań ze strony francuskich i niemieckich związków zawodowych - powiedziała w poniedziałek po głosowaniu europosłanka Elżbieta Łukacijewska z PO. Jak dodała, pozostaje wierzyć, że podczas głosowania na sesji plenarnej uda się odrzucić te najbardziej szkodliwe z przepisów. - Jest to już jedna z ostatnich prostych w tym długim i żmudnym procesie legislacyjnym, który podzielił Europę - powiedziała Łukacijewska.

Zasady delegowania będą obowiązywały 18 miesięcy po wejściu w życie aktu prawnego. Przepisy dotyczące czasu odpoczynku, w tym powrotu kierowców, zaczną obowiązywać 20 dni po opublikowaniu ustawy, a przepisy dotyczące powrotów ciężarówek i inne zmiany zasad dostępu do rynku będą obowiązywać po 18 miesiącach.

jmo