Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Katarzyna Karaś 30.11.2010

Rocznica Telefonu Zaufania dla Dzieci

200 tys. zrealizowanych połączeń, niezliczone historie - Ogólnopolski Telefon Zaufania dla Dzieci 116 111 działa już dwa lata, a jego linie ciągle są oblegane.
Rocznica Telefonu Zaufania dla DzieciGlow Images/East News

- Każdego dnia realizujemy średnio 350 połączeń, a nieudanych prób połączenia jest dziesięć razy więcej - mówi psycholog z FDN Jolanta Zmarzlik.

- Dzieci dzwonią w sprawach strasznych, bardzo strasznych i przerażająco strasznych, ale dzwonią też w sprawach z naszego punktu widzenia błahych, a dla nich bardzo ważnych: zginął mi piesek, urodził mi się braciszek, przeprowadziliśmy się do nowego mieszkania - opowiada Zmarzlik.

Dodaje, że takie telefony pokazują, jak wiele jest samotnych dzieci, które nie mają z kim się podzielić swoimi problemami. - To pokazuje, że dziecko jest na samotnej wyspie, że mimo tego, iż żyje w rodzinie, w szkole, na Facebooku czy w Naszej Klasie, to tak naprawdę nie ma z kim o swoim życiu porozmawiać - podkreśla Zmarzlik.

Sprawy straszne i straszniejsze

Najczęściej na telefon zaufania dzwonią gimnazjaliści. Statystyki FDN pokazują, że najwięcej rozmów dotyczy problemów z rówieśnikami i w szkole, relacji z rodzicami, dojrzewania i seksualności.

Przedmiotem rozmów z konsultantami telefonu zaufania są też poważne, trudne sprawy, wymagające zaangażowania specjalistów, jak przemoc domowa, wykorzystywanie seksualne, alkoholizm rodziców, ucieczki z domu, próby samobójcze. W szczególnych przypadkach, gdzie widać, że zagrożone jest życie lub zdrowie konsultanci kierują sprawę do policji.

- Są to wyjątki od zasady anonimowości. Te wyjątki występują, gdy jest zagrożenie życia lub zdrowia, albo gdy dziecko samo wyraźnie prosi nas o pomoc. Wtedy podejmujemy interwencje kryzysowe - mówi Lucyna Kicińska z FDN.

Dodaje, że zdarzały się m.in. przypadki telefonów w trakcie prób samobójczych - dziecko połknęło dużą ilość środków przeciwbólowych, które popiło alkoholem i nie miało odwagi poprosić o pomoc nikogo ze swojego otoczenia.

Wg Zmarzlik, interwencje wymagające zaangażowania specjalistycznych służb zdarzają się kilka razy w miesiącu. Oprócz policji są to działania wspólnie z pracownikami socjalnymi, pedagogami szkolnymi czy lokalnymi ośrodkami interwencji kryzysowej.

116 111

Zespół telefonu zaufania tworzą 33 osoby - pracownicy i wolontariusze, wśród których są m.in. psycholodzy, pracownicy socjalni, terapeuci.

Ogólnopolski Telefon Zaufania dla Dzieci 116 111 prowadzi Fundacja Dzieci Niczyje (FDN) przy wsparciu Urzędu Komunikacji Elektronicznej, MSWiA, MEN oraz Polkomtela.

Telefon działa przez sześć dni w tygodniu od godz. 12 do 20. W tych godzinach czynne są cztery linie. Wszystkie połączenia, niezależnie od operatora są bezpłatne, rozmowy są anonimowe.

Numer 116 111 jest jednym z grupy numerów interwencyjnych, których powstanie zainicjowała Komisja Europejska. Pozostałe to: 116 000 - numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci, 116 123 - telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosłych.
Polska była jednym z pierwszych krajów, w którym uruchomiono Ogólnopolski Telefon Zaufania dla Dzieci.

kk