Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Klaudia Hatała 01.12.2010

Odszkodowanie za spóźniony autobus

Za spóźniony bądź odwołany autobus pasażerom w całej Unii Europejskiej będą się należały odszkodowania.
Odszkodowanie za spóźniony autobusfot. SXC

Przewidują to przepisy, które wynegocjowali europosłowie wraz z przedstawicielami unijnych rządów. Nowe przepisy wejdą w życie za dwa lata.

Jeśli kurs na trasie powyżej 250 kilometrów zostanie odwołany, spóźnienie autokaru przekroczy 2 godziny, lub też sprzedanych zostanie więcej biletów niż jest miejsc, pasażerowie mają prawo domagać się rekompensaty. Muszą mieć zagwarantowane połączenie zastępcze, albo zwrot ceny biletu w pełnej wysokości.

Mają też prawo do posiłków i napojów, a jeśli oczekiwanie na autobus będzie się przedłużać, przysługuje im nocleg w hotelu przez 3 doby do kwoty 80 euro za noc. To są niepodważalne prawa, zagwarantowane pasażerom autobusów czy autokarów i odzwierciedlają one przyznane wcześniej prawa osobom podróżującym liniami lotniczymi, pociągami, a także promami i statkami. Zatem jest to bardzo dobre porozumienie dla pasażerów bez względu na to, kiedy i jak podróżują po Unii Europejskiej - powiedziała rzeczniczka Komisji Helen Kearns.

Nowe rozporządzenie ma wzmocnić też prawa osób niepełnosprawnych, gwarantując im prawo do bezpłatnej opieki. Zgodnie z nowymi przepisami, więcej praw otrzymują także pasażerowie autobusów na krótszych trasach - poniżej 250 kilometrów. Muszą mieć na przykład zapewnioną na bieżąco informację o spóźnieniach, bądź anulowaniu kursów. Krajowe urzędy zajmujące się skargami konsumenckimi będą musiały egzekwować przestrzeganie przepisów, a jeśli trzeba będzie - nakładać kary.

kh