Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Michał Chodurski 07.07.2011

"Ewolucja i przyspieszenie" w Polskim Radiu

Ustabilizowanie finansów, wejście w erę cyfrową, odmłodzenie audytorium i zwiększenie wiarygodności - to główne cele Polskiego Radia na najbliższe lata.
Jarosław HasińskiJarosław Hasińskifot. PAP/Grzegorz Jakubowski

Prezes Polskiego Radia Jarosław Hasiński zapowiada w spółce ewolucję z przyśpieszeniem.

W środę Rada Nadzorcza Polskiego Radia zawnioskowała o ponowne powołanie Jarosława Hasińskiego na stanowisko prezesa spółki. Rada rekomendowała też Henryka Cicheckiego i Jolantę Wiśniewską na członków Zarządu.

Jarosław Hasiński wyraził radość z rekomendacji, jednak przypomniał, że decyzja Rady Nadzorczej Polskiego Radia musi zostać zatwierdzona przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.

Warunki realizacji misji

Hasiński sprawujący funkcję prezesa Polskiego Radia od listopada 2009 roku wielokrotnie podkreślał, że nadal trzeba rozwijać rozpoczęte innowacyjne projekty, jak na przykład koncepcję zindywidualizowanego radia, gdzie każdy będzie mógł sobie tworzyć własną ramówkę. "Zmiany jakościowe i technologiczne są warunkiem dotarcia do nowych pokoleń odbiorców, a przede wszystkim warunkiem efektywnej realizacji naszej misji publicznej" - argumentuje Jarosław Hasiński.

Bazą mają być ogromne, unikatowe zasoby Polskiego Radia. W ciągu trzech lat ma zostać przeprowadzona pełna digitalizacja zbiorów. Do tej pory udało się scyfryzować około 250 tysięcy archiwalnych materiałów, około 970 tysięcy zbiorów jest już skatologowanych, co umożliwia szybką cyfryzację. Większość jest już dostępna na portalu moje polskieradio.pl.

Radio na wizji

Prezes Polskiego Radia jest zdania, że jak na tak krótki czas kierowania spółką od grudnia 2009 roku zarządowi bardzo dużo udało się dokonać. Wśród głównych sukcesów wymienia udoskonalenie portalu internetowego Polskiego Radia i projekt 100 kanałów tematycznych moje.polskieradio.pl. Wymienia także wprowadzenie radia na wizji. Prezes Polskiego Radia mówi, że to pomysł oryginalny i sprawdzający się w Europie i także w Polsce zyskujący akceptację, o czym świadczy bardzo duży wzrost słuchalności Czwórki. Czwórka ma być formatem nowego pokolenia jeśli chodzi o treść, formę i dotarcie i alternatywa dla komercyjnych stacji młodzieżowych.

Wzrasta też systematycznie słuchalność Trójki. O nowe pokolenia będą też walczyć pozostale anteny, czemu ma służyć profilowanie, pozycjonowanie i formatowanie programów, podnoszenie jakości merytorycznej i neutralności.

BBC wzorcem obiektywizmu

Zdaniem Jarosława Hasińskiego Polskie Radio powinno też przyjąć kodeks postępowania BBC i standardy braku zaanagażowania politycznego. Według Jarosława Hasińskiego przyczyni się to do zwiększenia zaufania do nadawcy publicznego, który według ostatnich badań kształtuje się na wysokim poziomie - 81 procent zaufania jeśli chodzi o Program Pierwszy Polskiego Radia i 80 procent w stosunku do Trójki.

Wiarygodność - jak podkreśla Jarosław Hasiński - jest warunkiem realizacji misji publicznej i dotarcia do młodych pokoleń, szczególnie wyczulonych na fałsz. Polskie Radio i Telewizja Polska są, między innymi, "narodowymi nadawcami" polskiej prezydencji w radzie Unii Europejskiej. Polskie Radio, TVP i Ministerstwo Spraw Zagranicznych zawarły trójstronne porozumienie, na mocy którego polscy nadawcy publiczni przyjmują na siebie obowiązek pełnienia funkcji nadawcy narodowego, czyli tzw. host broadcastera i podejmują się obsługi medialnej wydarzeń w czasie polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej (1 lipca - 31 grudnia).

Główny problem - finanse

Głównym problemem pozostają finanse i zmniejszające się wpływy z abonamentu - przyznaje Hasiński, co będzie zmuszać spółkę do pójścia trochę w stronę komercji i pozyskiwania środków na działalność misyjną. "Uważam, że abonament jest i powinien być głównym środkiem finansowania mediów publicznych. Walczymy i będziemy walczyć o to, by program wszystkich naszych stacji był jak najbardziej misyjny" - zapewnił prezes Polskiego Radia.

IAR/mch