Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Beata Krowicka 23.09.2013

Wznowienie procesu kapitana statku Costa Concordia Francesco Schettino

Kapitanowi statku Costa Concordia grozi do 20 lat więzienia za spowodowanie katastrofy morskiej.
Francesco SchettinoFrancesco Schettinokadr z ITN News/YouTube
Galeria Posłuchaj
  • Wznowienie procesu Francesco Schettino, kapitana Costa Concordii - korespondencja Marka Lehnerta z Rzymu (IAR)
Czytaj także

W Grosseto w Toskanii wznowiony zostanie w poniedziałek po wakacyjnej przerwie proces Francesco Schettino, kapitana statku pasażerskiego Costa Concordia, który 13 stycznia ubiegłego roku rozbił się w pobliżu wyspy Giglio. Oskarżonemu o spowodowanie katastrofy, w której zginęły 32 osoby, opuszczenie pokładu przed końcem ewakuacji oraz próbę zatajenia całego wydarzenia, grozi do 20 lat więzienia.
Proces Schettino jest wznawiany tydzień po udanej próbie postawienia w pionie wraku statku, który wprowadził on na podwodne skały. Fakt ten zamierzają wykorzystać zarówno oskarżyciel publiczny, jak i obrońcy kapitana, którym od dawna już zależało na wizji lokalnej. Według ekspertów teoretycznie taka inspekcja na pokładzie jest możliwa, ale uważa się ją za niebezpieczną zważywszy na ogromne zniszczenia wycieczkowca, który leżał na burcie w wodzie przez 20 miesięcy. Teraz sąd musi zdecydować, czy wyznaczyć termin, kiedy możliwe byłoby wejście na pokład. Przypomina się przy okazji, że do tej pory nie było tam ekspertów obrony i strony poszkodowanych. Sąd zgodzi się na nią, jeśli zagwarantowane zostanie bezpieczeństwo biegłych wchodzących na pokład jednostki.

Proces Schettino toczy się w gmachu teatru w toskańskim mieście, ponieważ tamtejsza sala w siedzibie sądu jest zbyt mała, by pomieścić wszystkich reprezentantów prawnych rodzin ofiar i niektórych z ponad 3 tys. pasażerów.

Katastrofa Costy Concordii >>>

Obrona Schettino złożyła przed wakacyjną przerwą wniosek, w którym wyraził on gotowość dobrowolnego poddania się karze w wymiarze trzech lat i pięciu miesięcy więzienia. Prokuratura twierdzi, że jest to oferta nie do przyjęcia ze względu na łączną wysokość kary, jaka grozi kapitanowi, który według aktu oskarżenia nakazał wykonanie błędnego manewru zbliżenia się do wyspy Giglio, w wyniku czego gigantyczny wycieczkowiec rozbił się o skały morskie.
Wkrótce po operacji ustawienia Concordii, a przed wznowieniem procesu kapitana włoski minister infrastruktury i transportu Maurizio Lupi podpisał dekret o zawieszeniu licencji morskiej Schettino.
Francesco Schettino mówił wcześniej, że marzy o tym, by powrócić do dowodzenia statkami i wytoczył proces armatorowi Costa Crociere w związku z niesłusznym zdaniem kapitana zwolnieniem go z pracy.

''

IAR, bk