Ogromny wpływ na samopoczucie pracowników ma szef, który czesto decyduje o naszym nastroju podczas pracy, zaangażowaniu i motywacji. Na kolejnych pozycjach znaleźli się współpracownicy oraz system wynagradzania i awansu obowiązujący w firmie.
– Szef powinien być liderem, ale przede wszystkim powinien widzieć w nas zwykłych ludzi - twierdzi Justyna Kostrzewska z serwisu szybkopraca.pl.
Jeśli będziemy poświęcać się tylko pracy, to prędzej czy później czeka nas wypalenie zawodowe, spadek zaangażowania w wykonywane obowiązki i zniechęcenie. Badania wykazały, że imprezy integracyjne, wyjazdy i szkolenia mają niewielki wpływ na atmosferę w pracy, ponieważ większość pracowników czuje się zobligowana, żeby tam pojechać i nie są w stanie zrelaksować się w otoczeniu szefa czy pracowników.
Warto pamiętać także o asertywności, wyraźnym mówieniu o swoich odczuciach, opiniach i wątpliwościach, gdy nie zgadzamy się z wydanym poleceniem. Jeśli nie będziemy ze sobą otwarcie rozmawiać niczego nie osiągniemy.
- Atmosfera w pracy jest postrzegana bardzo indywidualnie, na to nie składają się tylko szef i pracownicy, ale też nasze predyspozycje i cechy charakteru - dodała.
Co ciekawe, aż 70 proc. ankietowanych uznało, że rozważyliby odejście z pracy z powodu złej atmosfery.
Badania pokazały, że młode pokolenie nie czuje strachu przed zmianą pracy. Wie, że ma prawo wyboru i korzysta z niego. Jeżeli nie podoba nam się w danej pracy, nie odpowiadają nam ludzie ani zakres obowiązków, jesteśmy gotowi odejść.
Rozmawiała Grażyna Dobroń.
(aw)