Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Filip Ciszewski 08.03.2015

Metro w Warszawie. Jak wypada na tle kolejek w innych miastach?

Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz otworzyła II linię metra. Podkreślała, że to historyczny moment. Sprawdziliśmy, czy jest się czym chwalić i jak teraz stołeczne metro prezentuje się na tle innych miast.
Wejście na stacje Świętokrzyska II linii metra w WarszawieWejście na stacje Świętokrzyska II linii metra w WarszawiePAP/Leszek Szymański

10 lat po uruchomieniu I linii metra w Warszawie, mieszkańcy stolicy doczekali się rozbudowy podziemnej kolejki o drugą nitkę. Teraz mogą korzystać z 28 stacji. Porównując to z system podziemnego transportu w innych miastach, Warszawa stoi w jednym szeregu z brazylijskim Recife i francuską Marsylią. Jedną stację mniej mają Sofia i Medelin, jedna więcej jest w Mińsku, Charkowie, Taszkiencie i koreańskim Incheon. Miasta te mają populację od ok. 860 tys. do ok. 2,6 mln. Warszawa plasuje się po środku tej stawki.

Budowę metra w Warszawie planowano już w 1925 roku. Plany pokrzyżowała wojna, potem problemy geologiczne i rosnące koszty. Ostatecznie metro w Warszawie zaczęło kursować w 1995 roku. W tym samym roku uruchomiono je też w Dniepropietrowsku, Bilbao, Medelin i Ćennaj w Indiach.

Najstarsze jest metro w Londynie, które uruchomiono jeszcze w XIX wieku. Pierwsze wagoniki przewiozły londyńczyków już w 1863 roku. Dziś sieć metra w stolicy Anglii ma 12 linii, 275 stacji i  długość ponad 400 km. Także 12 linii ma dziś uruchomione w 1935 roku metro w Moskwie. Jest nieco krótsze (325 km) i ma mniej stacji (194) niż londyńskie, ale słynie z pięknego wystroju stacji.

Jeszcze w XIX wieku (1987) metro zaczęło kursować w Chicago, a niedługo później w Nowym Jorku (1904) i Filadelfii (1907). Na kontynencie europejskim najwcześniej kolejka pojawiła się w Niemczech (Berlin 1902 r., Hamburg 1912 r.)  i Grecji (Ateny 1904 r.). Z kolei w Buenos Aires pierwsi pasażerowie wsiedli do wagoników już w 1913 roku.

Dziś metro kursuje w 11 miastach USA, 10 miastach Japonii, 8 w Brazylii i 7 w Rosji. Wszystkich biją na głowę Chińczycy, którzy wybudowali metro w 20 miastach. Także w chińskich miastach jest najdłuższa sieć metra – 538 km w Szanghaju i 465 km w Pekinie. W Warszawie na razie jest 29 km - podobnie jak w Wuxi, Fukuoce, Hiroszimie i Incheon.

fc