Dwójka
Michał Mendyk
25.01.2016
Od Pitagorasa do Toma Waitsa. Strój naturalny
Niewiele nurtów teorii muzyki XX wieku przyniosło tak piękne i zmysłowe brzmieniowe efekty, jak strój naturalny.
Posłuchaj
-
Od Pitagorasa do Toma Waitsa. Strój naturalny (Bariera dźwięku/Dwójka)
Czytaj także
Wychowani na fortepianowych harmoniach ostatnich 250 lat, zapomnieliśmy w Europie, jak cudownie jest pozwolić dźwiękom i współbrzmieniom być sobą. Potrzeba nam było kultury amerykańskiej i upowszechnienia wieloletniej pracy tamtejszych muzyków, z Harrym Partchem na czele, abyśmy dzisiaj mogli cieszyć się tą różnorodnością brzmień. Na czym polega naturalne strojenie instrumentów, czym się różni ono od systemu równomiernie temperowanego, którego symbolem jest koncertowy fortepian i "Das Wohltemperierte Klavier" Bacha (zresztą nie do końca zgodnie z intencjami kompozytora) - to wyjaśnialiśmy w audycji. Słuchaliśmy też niezwykłej muzyki: od Harry'ego Partcha, przez Lou Harrisona, La Monte Younga, po Toma Waitsa. Gościem audycji był muzykolog i krytyk Jan Topolski.
***
Tytuł audycji: Bariera dźwięku
Prowadzą: Adam Suprynowicz
Goście: Jan Topolski (muzykolog)
Data emisji: 22.01.2016
Godzina emisji: 22.00
mm/bch