Intensywne prace nad założeniami reformy trwały w obu ministerstwach od kilku miesięcy. Fundamentem przedstawionych zmian ma być kształcenie dualne, które stanowi wspólny mianownik dla oczekiwań szkół zawodowych i technicznych oraz pracodawców.
─ Jakość szkolnictwa wyższego będzie zależała od tego w jaki sposób uda się je sprząc z potrzebami gospodarki. Zanikanie niektórych zawodów zmusza nas do rekonstrukcji systemu kształcenia zawodowego, tak by dopasować je do rynku pracy – podkreślał wicepremier, Mateusz Morawiecki.
─ Stawiamy na praktyczną naukę zawodu, w czym pomoże udział w systemie kształcenia przedsiębiorców – dodał.
─ miany, które dziś prezentujemy to kolejny element realizacji Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Dla zrównoważonego rozwoju społecznego istotna jest jakościowa zmiana w szkolnictwie zawodowym, tak by szkoły opuszczali specjaliści, których umiejętności są potrzebne na rynku pracy – zaznaczył wicepremier Morawiecki.
1,3 mld euro ze środków europejskich na wsparcie szkolnictwa zawodowego
Jak czytamy na stronie interenetowej resortu rozwoju, z Europejskiego Funduszu Społecznego na wsparcie szkolnictwa zawodowego przeznaczone zostanie 1,3 mld euro, zarówno w programie krajowym Wiedza Edukacja Rozwój jak i Regionalnych Programach Operacyjnych.
W POWER dofinansowanie otrzymają projekty dotyczące: wypracowania mechanizmów umożliwiających nawiązanie i prowadzenie dialogu z pracodawcami na rzecz dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy; modernizacji treści i metod kształcenia zawodowego w celu ich dostosowania do zmieniającej się sytuacji na rynku pracy; doskonalenia systemu egzaminów zawodowych we współpracy z pracodawcami; wypracowania mechanizmów angażowania pracodawców w organizację praktycznej nauki zawodu; opracowania e-zasobów i e-podręczników do kształcenia zawodowego; wypracowania mechanizmu do monitorowania losów absolwentów; wypracowania rozwiązań w zakresie współpracy szkół zawodowych z uczelniami wyższymi.
W RPO wsparcie otrzymają projekty dotyczące: inicjowania współpracy szkół z pracodawcami; wyposażenia szkół i placówek dydaktycznych w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne; utworzenia i rozwój ukierunkowanych branżowo Centrów Kształcenia Praktycznego, które mają powiązać ze sobą pracodawców i szkoły; wsparcia uczestników kształcenia zawodowego; doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli.
Komunikat MR, jk