Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
Grażyna Raszkowska 16.06.2015

Przyszłość to połączenie telekomunikacji z bankowością

Popularność urządzeń mobilnych: smartfonów czy tabletów przekłada się bezpośrednio na rozwój płatności mobilnych. Eksperci przekonują, że mimo szkodliwych działań hakerów, ten typ bankowości jest bezpieczny i ma szansę na dynamiczny rozwój.
Posłuchaj
  • Telefon komórkowy staje się kartą płatniczą, działającą w systemach międzynarodowych albo w systemach międzybankowych – mówi dr Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polskich. (Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)

Według Audytu Bankowości Detalicznej ponad 20 proc.  polskich internautów posiadających rachunek bankowy korzysta z bankowości mobilnej.

Stale przybywa aplikacji

 Banki wykorzystują rosnącą popularność i uniwersalność smartfonów i tworzą aplikacje dedykowane na te urządzenia. Takie programy można określić „bankiem w telefonie”, a takich  aplikacji stworzonych z myślą o płatnościach mobilnych przybywa.

– Jest całe mnóstwo różnego typu nowoczesnych rozwiązań, w których telefon komórkowy staje się już nie tylko tym centrum dostępu do banku przez Interenet, ale też instrumentem płatniczym, czyli kartą płatniczą działającą w systemach międzynarodowych albo w systemach międzybankowych. Banki również między sobą wypracowały nowe rozwiązania, które pozwalają na korzystanie z telefonów komórkowych i ten telefon działa jak karta. Wydaje się, że to jest przyszłość: połączenie telekomunikacji z bankowością. To jest ten kierunek, w którym będziemy szli – mówi dr Przemysław Barbrich ze Związku Banków Polskich.

BLIK się sprawdza

Dzięki aplikacjom możemy szybko sprawdzić stan konta, wykonać przelew, a nawet zapłacić zbliżeniowo za pomocą telefonu. Tak jest np. w przypadku systemu płatności mobilnych – BLIK.  

–  Przybywa co tydzień kilka tysięcy użytkowników, którzy aktywnie z tego korzystają. Jest dostęp do banku  przez komórkę,  przez aplikację, którą mamy w telefonie komórkowym czy smartfonie, możemy sobie sprawdzić saldo, wykonać przelew, założyć lokatę, zapłacić dzięki płatnościom BLIK, czyli kodem, który wpisujemy do terminala, czy do bankomatu –  wylicza Jakub Grzechnik, dyrektor Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej PKO Bank Polski.

Ważne, aby zadbać o bezpieczeństwo transakcji

 Zdaniem ekspertów smartfonem będziemy coraz częściej płacić za codzienne wydatki.

Jeżeli korzystamy z bankowości mobilnej, to przede wszystkim trzeba uważać na bezpieczne połączenia.

Jarosław Sadowski, ekspert Expandera przestrzega, aby do płatności mobilnych używać swojego operatora albo własnej sieci z wi-fi, a raczej unikać  otwartych, ogólnodostępnych, niezabezpieczonych sieci.

–  W telefonie powinien być zainstalowany antywirus i pin do telefonu. Należy być z kolei ostrożny w instalowaniu różnych aplikacji. Jeżeli wiemy, że w grę wchodzą pieniądze, to trzeba być podwójnie ostrożnym –  mówi Jarosław Sadowski.

 Zgubiłeś? Zgłoś do banku

 A jeśli zaginie nam smartfon, którego używamy do płatności mobilnych, musimy jak najszybciej zgłosić to do swojego banku.

 – Musimy poinformować co się stało, wtedy bank zastrzeże nam ten kanał dostępu, w sensie możliwości korzystania z aplikacji mobilnej. Poza tym dodatkowo, jeśli to był ten telefon, którym zatwierdzamy transakcje i przychodzą na niego hasła jednorazowe, którymi zatwierdzamy przelewy, to też od razu warto zmienić numer telefonu, na inny, żeby nie mógł on być w takim celu wykorzystany. Najważniejsze, to jak najszybciej zadzwonić do banku i zgłosić, że zgubiliśmy urządzenie  – dodaje Jarosław Sadowski.

Justyna Golonko, gra