Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Konto Usunięte Konto Usunięte 19.12.2018

Reklamy budują negatywny wizerunek osób starszych?

Seniorów w Polsce przybywa i za kilka lat to właśnie osoby starsze będą dominującą grupą wiekową. Tymczasem wydawać by się mogło, że jest to grupa postrzegana bardzo stereotypowo. Widać to w reklamach, ofertach sklepów i biur podróży.
Posłuchaj
  • Czy reklamy obrażają seniorów? (Debata Jedynki)

Niedawno w telewizji pojawiła się reklama, w której mowa o prezencie świątecznym dla babci. Rozmówcy wymieniają beret i telewizor. Zdaniem gości audycji to bardzo dyskredytujące, bo sugeruje, że seniorzy są osobami najczęściej samotnymi, a ich jedynym zajęciem jest oglądanie telewizji. Należy wziąć pod uwagę, że wielu seniorów cały czas jest aktywna zawodowo, uprawia sporty i podróżuje. Autorzy reklam i różnych ofert zdają się tego nie zauważać. - Inny jest senior w wieku 65 lat, który jest czynny zawodowo i uczestniczy w życiu społecznym, a inny jest senior w wieku 85 lat, który potrzebuje pomocy z wykonywaniu codziennych czynności – mówiła Marzena Rudnicka, prezes Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej.

Z tym nie zgodził się dr Paweł Wójcik z Wydziału Psychologii UW. Powołał się na badania, z których wynika, że seniorzy są konsumentami, których próbuje się pozyskać już od około 15 lat, a to wymaga dokładnej analizy ich potrzeb i stylu życia. – Od niedawna obserwujemy, że osoby 55+ to nie tylko osoby, którym odklejają się protezy od zębów itp. Te osoby zaczynają funkcjonować jako pozytywne wzorce społeczne – przyznał.

Magdalena Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów powiedziała, że Rada Etyki Reklamy prowadzi działania mające zapobiegać budowaniu negatywnego wizerunku, np. właśnie seniorów. – Przypadki, gdzie rzeczywiście mówimy o sytuacji niejasnej, która wykorzystuje pewnego rodzaju stereotyp należy zgłaszać do Rady Etyki Reklamy – powiedziała.

Zapraszamy do wysłuchania całej audycji.  

***

Tytuł audycji: Debata Jedynki

Rozmawiał: Anna Grabowska

Goście: Marzena Rudnicka (KIGS), Magdalena Cieloch (UOKiK), dr Paweł Wójcik (UW)

Data emisji: 19.12.2018

Godzina emisji: 17.24

abi