Grażyna Białopiotrowicz uważa, że jest to możliwe, ale najważniejsza pozostaje świadomość, że zasady etykiety zalezą od roli, w jakiej się znajdujemy. - Inne zasady obowiązują w relacjach prywatnych czy na uroczystościach rodzinnych, a zupełnie inne w relacjach businessowych - mówi ekspertka.
W relacjach prywatnych ważne są wiek i płeć. Dlatego kobieta pierwsza podaje rękę mężczyźnie, starsza kobieta młodszej, a starszy mężczyzna młodszemu. W relacjach businessowych liczy się ranga i miejsce osoby w organizacji. Prezydent podaje rękę ministrowi, minister dyrektorowi, dyrektor nauczycielowi, a nauczyciel uczniowi. Wiek i płeć nie mają tu znaczenia.
Kto komu powinien pierwszy powiedzieć "dzień dobry"
W relacjach służbowych nie powinno się też całować kobiety w rękę, choć jeśli będzie chciał to zrobić, to należy mężczyźnie na to pozwolić. Powstrzymanie ręki może bowiem zostać źle odebrane. Również wówczas, gdy kobieta podsuwa rękę wręcz "pod nos", lepiej jest dłoń ucałować niż doprowadzić do niezręcznej sytuacji.
Jak się zachować w różnych sytuacjach, np. gdy podczas spotkania zadzwoni w kieszeni telefon? Co zrobić z wręczoną wizytówką? Jakie najczęściej popełniamy błędy? Kto pierwszy powinien wchodzić po schodach: mężczyzna czy kobieta? A kto pierwszy ma wejść w drzwi - gospodarz czy gość? O etykiecie właściwego zachowania posłuchaj w nagraniu audycji.
***
Tytuł audycji: Niedziela z radiową Jedynką
Prowadzi: Małgorzata Kościelniak
Gość: Grażyna Białopiotrowicz (psycholożka i trenerka rozwoju osobistego, znawczyni zasad dobrego wychowania, autorka książek)
Godzina emisji: 16.20
Data emisji: 13.09.2015
ag/mm