Należy ćwiczyć wychodzenie z poślizgów, ale nie warto robić tego na własną rękę. Najlepiej odbyć kurs bezpiecznej jazdy, na którym można nauczyć się jak reagować, gdy samochód wpadnie w poślizg – zachęca Zbigniew Weseli ze Szkoły Jazdy Renault.
Co robić, a czego nie robić, gdy mimo wszystko utracimy kontrolę nad samochodem? – Nie można puszczać kierownicy. Trzeba wykonać kontrę w odpowiednim momencie i odpowiednio szybko. Co najważniejsze, kontrę zawsze wykonujemy w kierunku przeciwnym do kierunku obrotu samochodu – tłumaczy gość "Poranka" Czwórki.
Gdy w samochodzie zadziała system ABS, należy bardzo mocno wcisnąć pedał hamulca i – uwaga! – nie zwalniać nacisku! Zbigniew Weseli przypomina, że ABS nie zawsze skraca drogę hamowania, lecz przede wszystkim przeciwdziała blokowaniu kół i ułatwia ominięcie przeszkody podczas hamowania.
– Jednak, gdy samochód wpadnie na skrzyżowaniu w tak zwaną pralkę, koła podskakują, samochód wysyła do komputera sprzeczne impulsy i zaczyna po prostu wariować – ostrzega gość "Poranka".
Jak skutecznie wyjechać z zaspy? – Zimą należy zawsze wozić przy sobie saperkę lub małą łopatę. Jeśli śniegu jest dużo, istnieje ryzyko, że samochód na nim osiądzie. To powoduje, że koła obracają się w miejscu. By wyjechać, należy usunąć śnieg spod samochodu – radzi Zbigniew Weseli. Skutecznym sposobem jest również podłożenie dywanika pod koła, które się obracają. Działa również tradycyjna metoda – można poprosić o pomoc kilku towarzyszy niedoli i wspólnie wypchnąć samochód z zaspy.
Więcej w rozmowie Kuby Marcinowicza ze Zbigniewiem Weselim. Kliknij ikonę dźwięku/filmu w boksie po prawej.
Am