Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Czwórka
Karina Duczyńska 13.02.2013

Dzięki tym ludziom dźwięk w radiu dobrze brzmi

– Praca realizatora dźwięku jest specyficzna, właściwie niesłyszalna dla słuchaczy – opowiada Ewa, realizatorka dźwięku w Czwórce. – Oni bowiem otrzymują wyłącznie końcowy efekt, czyli głos prowadzącego audycję, który wypowiada się na antenie.
Wnętrze studiaWnętrze studia fot. Czwórka

– Tymczasem dźwiękowiec w odpowiednim momencie musi "wpuścić" prowadzącego na antenę, w odpowiednim momencie go "wypuścić", włączyć piosenkę, dać podkład – wymienia Ewa. – To taka osoba, która panuje nad całością programu.

Głównym narzędziem pracy dźwiękowca jest konsoleta. – Do niej mam doprowadzone wszystkie potrzebne źródła dźwięku, czyli komputery, w których są teledyski i utwory muzyczne, oraz hybrydy telefoniczne dla dzwoniących do radia słuchaczy – mówi nasza ekspertka.

Powoli w większości rozgłośni radiowych sprzęt cyfrowy zastępuje analogowe odtwarzacze. Mamy więc konsolety, komputery, ewentualnie płyty kompaktowe. – W innych programach znajdują się jeszcze gramofony, ale u nas korzystają z nich tylko DJ-e, którzy grają swoje sety – opowiada Maciek, czwórkowy dźwiękowiec.

Czytaj także: Światowy Dzień Radia z Czwórką

Zdaniem naszych realizatorów dźwięku, najważniejsza w pracy realizatora dźwięku jest praktyka i znajomość prowadzących. – Jedni mówią ciszej, drudzy głośniej, przydaje się również znajomość muzyki, by wiedzieć, jak utwory się zaczynają – opowiada Maciek. – To pozwala zorientować się, kiedy zacząć odtwarzać dany utwór, a kiedy włączyć mikrofon prowadzącego.

A co jest najważniejsze w pracy radiowego dźwiękowca? Jak radzić sobie w przypadku awarii i za co nasi dźwiękowcy kochają swoją pracę? Dowiedz się więcej, słuchając nagrania z audycji "Poranek OnLine".

(kd)