- Nasz pomiar jest oparty o próbę reprezentatywną, w skład której wchodzi 1700 gospodarstw domowych, czyli badamy około 4,5 tysiąca osób - tłumaczy Kzysztof Nożyński z Nielsen Measurements Polska i dodaje: - Próba reprezentatywna oznacza, że w badaniu odzwierciedlamy nasze całe społeczeństwo w mikroskali.
Według eksperta, badania oglądalności telewizji od strony technicznej polegają na instalowaniu specjalnego urządzenia pomiarowego w gospodarstwach domowych, fachowo nazywanego "telemetrem". - Jest to skrzyneczka przypominająca radio samochodowe, która jest podłączona do odbiornika telewizyjnego. Rejestruje ona automatycznie, co nasi paneliści, czyli ludzie biorący udział w badaniu, oglądają. W godzinach nocnych telemetry wysyłają do naszych komputerów w centrali firmy dane oglądalności - wyjaśnia Krzysztof Nożyński.
Czytaj także: Kobiece głosy z lat 30. - tak kiedyś brzmiało Polskie Radio<<<
Jeśli chodzi o dane słuchalności radia, to są one pozyskiwane dwiema metodami. Pierwsza to "dzienniczkowa” - respondenci dostają notes, w którym zapisują, której stacji słuchali w danym momencie. Drugi sposób, to "day after recall”, czyli przypominanie sobie dzień później. Ankieterzy dzwonią do domów i pytają, czego respondenci słuchali poprzedniego dnia.
Aby dowiedzieć się na czym polegają badania panelowe, zapraszamy do wysłuchania całego materiału Karola Pawłowickiego z audycji "W cztery oczy".
bc/kul