- Na pytanie, czy sondaże mają znaczenie, czy nie, odpowiedź jest oczywista. Mają. Rzeczy, które się dzieją po prostu na nas wpływają – mówi Brzeziński. – Mówiąc jednak całkiem serio – nikt nie zbadał, w jaki sposób sondaże mają na nas wpływ – dodaje. Istnieją jednak pewne zjawiska psychologiczne, które pomogą nam zrozumieć sposoby podejmowania decyzji.
Ekspert Czwórki wyjaśnia, że lubimy mieć dużo informacji. - Wydaje się nam, że gdy będziemy mieli dużo informacji, będzie nam łatwiej w życiu. Prawda jest taka, że istnieje pewna niezbędna ilość informacji, gdy pojawia się nadmiar, informacje trzeba filtrować – mówi.
Istotnym mechanizmem jest złudzenie kontroli. Polega on na tym, że osoba zdrowa psychicznie ma przeświadczenie, że jej wpływ na rzeczywistość jest większy niż w rzeczywistości. – Trzecią sprawą jest reguła wpływu społecznego, zwana dowodem społecznej słuszności. W Polsce jest ona wyjątkowo silna – podkreśla Brzeziński.
- Patrzymy na to, jak decydują inni, ponieważ istnieje reguła, że to co robią inni jest dobre. Jeśli inni podobni do mnie, pomyśleli za mnie i coś zrobią, to znaczy, że nie muszę się szczególnie zastanawiać. Jeśli bym się naszukał, pewnie i tak doszedłbym do takiego wniosku – wyjaśnia trener osobisty.
Brzeziński podkreśla, że sondaże mogą być przedmiotem manipulacji. – W informacjach medialnych bywa, że sondaże się boost'uje. Doładowuje się partie, które nie mają szans lub szanse mają mniejsze, po to, by była impreza, by się przepychano – "wszyscy mają szansę", "nie wiadomo do końca" – zaznacza Brzeziński.
Więcej o sondażach, psychologii oraz roli wiejskich wróżek, mędrców i wyroczni dowiedzieć się można słuchając całej audycji.
pg