migracja
migrator migrator
18.03.2010
Warszawskie lotnisko Okęcie w końcu zliberalizowane
KE poinformowała w czwartek, że Polska dostosowała się do przepisów UE i całkowicie otwiera rynek usług obsługi naziemnej na lotnisku Okęcie. Chodzi o takie usługi jak odprawa pasażerów, obsługa bagażu i zaopatrzenie samolotów w paliwo.
Komisja Europejska poinformowała w czwartek, że Polska dostosowała się
do przepisów UE i całkowicie otwiera rynek usług obsługi naziemnej na
lotnisku Okęcie. Chodzi o takie usługi jak odprawa pasażerów, obsługa
bagażu i zaopatrzenie samolotów w paliwo.
Tym samym KE podjęła w
czwartek decyzję o przerwaniu postępowania przeciwko Polsce za
niewłaściwe wdrożenie dyrektywy o otwarciu rynku usług obsługi naziemnej
na unijnych lotniskach.
Polska zmieniła przepisy dopiero po wszczęciu przez KE postępowania
Polska, jak informuje KE, przyjęła nowe
przepisy prawne przewidujące całkowite otwarcie rynku usług obsługi
naziemnej w strefie operacyjnej warszawskiego lotniska. A to oznacza, że
"wszystkie europejskie podmioty świadczące usługi obsługi naziemnej
mogą od tej pory ubiegać się o obsługę przewoźników lotniczych
korzystających z portu lotniczego Warszawa-Okęcie" - oświadczyła KE.
Polska
zmieniła przepisy na wniosek Komisji Europejskiej, a dokładnie w
odpowiedzi na wszczęte przeciwko niej postępowanie za niewłaściwe
wdrożenie unijnej dyrektywy z 1996 roku.
Dyrektywa umożliwia
państwom członkowskim, w odniesieniu do określonych kategorii usług
obsługi naziemnej (obsługa na płycie postojowej, załadunek i rozładunek
żywności i napojów, obsługa bagażu, obsługa ładunków i poczty między
portem lotniczym a samolotem oraz obsługa w zakresie tankowania paliwa)
ustalenie maksymalnej liczby podmiotów świadczących usługi dla każdej
kategorii.
[----- Podzial strony -----]
Ograniczenie to, przypomina KE, jest jednak
uwarunkowane spełnieniem określonych kryteriów. Np. przynajmniej jeden
podmiot świadczący usługi musi być niezależny w stosunku do
przedsiębiorstwa mającego dominującą pozycję w porcie lotniczym i w
stosunku do spółki zarządzającej portem lotniczym. Inne kryterium to
wymóg przejrzystej procedury przetargowej, przy dokonywaniu wyboru
podmiotów świadczących usługi.
Pierwsze zmiany były tylko pozorne
KE oceniła, że sytuacja na Okęciu
"nie była zgodna z dyrektywą". A to dlatego, że Polska wprowadziła
ograniczenia w otwarciu usług, "jednakże nie wszczęto żadnej procedury
przetargowej, mimo że dyrektywa weszła w życie w 2004 roku". Ponadto
formy świadczące usługi nie spełniały ustalonych w dyrektywie kryteriów
dotyczących ich niezależności.
Na wniosek KE Polska zmieniła
swoje przepisy dokonujące transpozycji dyrektywy UE z 96 roku. Nowy
tekst Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 maja 2009 r. w
sprawie obsługi naziemnej w portach lotniczych przewiduje całkowite
otwarcie rynku usług obsługi naziemnej.