Podwyżka związana jest z prawem gwarancyjnym, które reguluje m.in. handel samochodami używanymi.
Dealerzy samochodów używanych będą odpowiedzialni za wady samochodu przez cały rok jego użytkowania (dotychczas to 6 miesięcy). Dodatkowo gwarancja obejmowała będzie wszystkie komponenty cyfrowe.
W związku z wydłużeniem jej okresu, sprzedawcy używanych aut ponosić będą większe ryzyko konieczności zlecenia wypłat w ramach odszkodowania. W związku z tym jedyną metodą aby „wyjść na swoje” jest zwiększenie cen samochodów.
Zapisy w prawie gwarancyjnym są na tyle nieprecyzyjne, że nawet najmniejsza usterka elektroniki może zostać zinterpretowana jako uszkodzenie pojazdu, które uniemożliwia jego użytkowanie. Wówczas klient ma prawo do zwrotu pojazdu lub naprawy na koszt sprzedawcy (w skrajnych przypadkach również wysokiego odszkodowania). Samochód można zwrócić nawet po 11 miesiącach użytkowania!
Przerzucanie odpowiedzialności między producentami elektroniki a producentami samochodów trwa w najlepsze i – jak przekonuje Ulrich Dilchert – zniechęca to skutecznie klientów od zakupu samochodów niektórych marek.