Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Jacek Puciato 07.09.2017

"Śpiewy ptaków miały wpływ na rozwój muzyki"

- Początkowo fascynacja ptakami w muzyce wiązała się z naśladowaniem ich śpiewu. Z czasem pojawiły także inne pomysły - mówił Lars Ulrik Mortensen, duński klawesynista i dyrygent, który poprowadził "ptasi" koncert Międzynarodowego Konkursu Organowego im. G. Silbermanna we Freibergu.
Posłuchaj
  • Milena Gąsienica rozmawia z Larsem Ulrikiem Mortensenem, a Beata Stylińska rozmawia z Krzysztofem Urbaniakiem (Letni Festiwal Muzyczny/Dwójka)
Czytaj także

Tematem przewodnim koncertu we Freibergu był śpiew ptaków w ujęciu przede wszystkim barokowych twórców: Vivaldiego, Haendla i Bibera. Jak tłumaczył w Dwójce Lars Ulrik Mortensen, kompozytorzy wykorzystujący ptasie odgłosy zaczynali od odtwarzania tych dźwięków. Ale na imitacji się nie skończyło. - Zaczęto te odłosy ze sobą mieszać, zestawiać i używać jako podstawy strukturalnej, jako czynnika formotwórczego. Poza tym ewoluowały także nowe techniki, jak choćby włączanie do utworów nagranych na taśmę ptasich śpiewów, jak to miało miejsce w utworach Ottorino Respighiego - tłumaczył artysta.

W jakim sensie śpiew ptaków wpłynął na rozwój muzyki? Jakie ptasie gatunki pojawiają się w barokowych utworach najczęściej? Lars Ulrik Mortensen opowiadał również o swojej drodze artystycznej, na której była również buntownicza z ducha fascynacja rock'n'rollem i free jazzem.

W nagraniu posłuchamy również rozmowy z Krzysztofem Urbaniakiem.

***
Prowadzi: Milena GąsienicaBeata Stylińska

Gość: Lars Ulrik Mortensen (klawesynista i dyrygent), Krzysztof Urbaniak (organista)

Data emisji: 6.09.2017

Godzina emisji: 20.30

Materiał został wyemitowany w audycji "Letni festiwal muzyczny".

jp/mz