Lorenzo Coppola: potrzeba nam muzyki powszedniej
Z Gianlucą Capuano rozmawialiśmy w przerwie koncertu orkiestry Concerto Köln, która pod jego dyrekcją i z towarzyszącym jej Tobiasem Kochem przy fortepianie historycznym wystąpiła na festiwalu "Chopin i jego Europa".
- Współpracuję z orkiestrą od kilku lat. Podczas tegorocznej edycji festiwalu, którego bohaterami są twórcy mniej znani, pozostający w cieniu wielkich mistrzów, mamy pole do popisu, bo Concerto Köln to specjaliści w poszukiwaniu takich kompozytorów. Orkiestra zajmuje się szczególnie odkrywaniem pięknej, ale nieznanej muzyki, jednak nie zaniedbuje też innego repertuaru. Myślę, że wiedza o autorach zapomnianych jest bardzo cenna i potrzebna, by zrozumieć lepiej intencje tych wybitnych, słynnych twórców – zauważył Gianluca Capuano.
I przypomniał, że Ferdinand Ries, którego nazwisko nic nie mówi współczesnemu odbiorcy, był bliskim przyjacielem Ludwiga van Beethovena. - Byli niemal jak bracia. Żyli razem i współdzielili codzienne doświadczenia. Zatem słuchając Riesa można zaobserwować w jaki sposób jego twórczość dialoguje ze stylem Beethovena. Podobnie jest z innymi kompozytorami, których dzieła są dla nas wciąż żywym świadectwem tego, co ówcześnie działo się na gruncie muzyki – powiedział ceniony dyrygent.
Gianluca Capuano oprócz gry na organach, kompozycji i dyrygentury studiował również filozofię. Czy dostrzega bezpośredni związek między muzyką a filozofią? Concerto Köln zazwyczaj występuje bez dyrygenta. Jeśli już on się pojawi, na czym głównie polega ich współpraca? O tym w nagraniu audycji.
***
Rozmawiała: Milena Gąsienica
Gość: Gianluca Capuano (dyrygent)
Data emisji: 16.08.2018
Godzina emisji: 20.50
Materiał został wyemitowany w audycji "Letni Festiwal Muzyczny".
mko/pg